Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Så lyckas du med att jobba hemifrån

Att jobba hemma har både sina för- och nackdelar. Verksamhetschefen och psykologen Aslak Iversen förklarar varför den nya vardagen slår olika hårt mot olika personer.

Coronapandemin har lett till att allt fler arbetsplatser väljer, om det är möjligt, att låta sin personal jobba hemifrån. Köksbord och vardagsrum förvandlas till tillfälliga kontor. Möten sker via tjänster som Zoom, Teams eller Slack.

Aslak Iversen är psykolog och verksamhetschef för öppenvårdspsykiatrin i Halland. Han har satt sig in i vad den forskning som hittills har gjorts på området visar kring hur detta nya arbetssätt påverkar oss.

– Det finns några artiklar som visar att det finns effektiviseringsvinster med att folk jobbar hemifrån. Samtidigt finns det en fara att balansen mellan fritid och arbetstid sätts ur spel, säger han.

Olika behov

Han förklarar att hur arbetet går och hur den hemmaarbetande upplever situationen är väldigt olika. Det beror givetvis på arbetets innehåll och vem personen är som individ.

– Människor hämtar sin energi och får påfyllning från olika saker. För vissa ger det mycket energi att få sitta ostört och jobba intellektuellt med ett problem. För dem fungerar hemmaarbete antagligen bättre.

För den som är i behov av socialt utbyte för att få energi är det en större utmaning att jobba hemma.

Något annat som är av stor vikt är att kunna strukturera upp sin vardag. Även denna förmåga skiljer sig åt mellan individer. För dem med svårighet att göra detta är arbetsplatsen ofta till hjälp.

Chefen är viktig

Chefsskapet innebär också extra utmaningar när medarbetarna jobbar hemifrån.

– Chefen blir viktigare och det gäller att kompensera det man annars fångar upp i vardagen på annat sätt. Till exempel genom att planera korta, informella avstämningar.

Hur länge pandemin pågår är det ingen som vet och Aslak Iversen påpekar att det är en stor skillnad att arbeta hemifrån några dagar i veckan eller om man gör det varje dag i ett halvår.

– Om man upplever att man har kontroll och kan välja hur man ska göra är det väldigt mycket mer positivt. Att inte ha någon kontroll över sin situation är en annan sak.

Förutom den sociala biten kan den ergonomiska biten bli lidande på hemmakontoret där inte alla har samma fysiska förutsättningar att till exempel sitta lika bekvämt som man gör i en kontorsstol på sin arbetsplats.

Tips till dig som jobbar hemifrån

– Skapa rutiner. Klä dig som om du skulle gå till jobbet.

– Fika digitalt med kolleger.

– Ta frisk luft på lunchen, kanske bor en del kollegor nära så ni kan gå ihop.

– Se till att du har en bra arbetsplats, ta med skärmar och så vidare från jobbet. Jobba inte från soffan eller sängen även om det kan kännas lockande.

– Håll dig till att äta på måltiderna även om kylskåpet och skafferiet är farligt nära hemma.

– Jobba lagom. Stäng av datorn när arbetsdagen är slut och gå inte in och fixa det där för att du har så nära ”till jobbet”. Var försiktig så att du inte bränner ut dig.

– Se till att du har en ordentlig belysning.

– Passa dig för att konsumera alkohol, snacks och godis när ”ingen ändå ser dig”.

Källa: Tipsen är en sammanställning från olika sidor på internet och kommer alltså inte från Aslak Iversen.