Så använder lokala poliser sociala medier

Poliser använder allt oftare sociala medier. Något som skildrats i populära tv-serien ”Tunna blå linjen”. ”Det är en form av digital polisstation som alltid är öppen”, säger Anders Persson, stationsbefäl i Falkenberg.

ANNONS
|

På söndagskvällen är det säsongsavslutning av hyllade tv-serien ”Tunna blå linjen”. En serie som skildrar polisen i Malmö och som blivit uppskattad då den gör det på ett trovärdigt sätt enligt många.

Vi har pratat med två lokala poliser, Anders Persson i Falkenberg och Carl Svane i Varberg, som båda gillar serien.

Något som lyfts fram i serien är sociala medier. En informationskanal som blivit allt mer viktig i polisernas kontakt med allmänheten.

I Falkenberg är det just Anders Persson som är flitig i sina inlägg på polisens facebooksida.

– Man når ut med information snabbt till många. Alla har sin telefon nära till hands. Det är det absolut mest effektiva sättet att nå ut och det blir en bra spridning på det.

ANNONS

Du skrev i fredags ett inlägg om näthat. Är det du själv som väljer vad som ska publiceras?

– Det är olika, det inlägget var det jag själv som ville ta upp. Ibland kommer det direktiv från kommunikationsavdelningen, det kan vara en kampanj om bedrägerier mot äldre exempelvis.

Hur kom det sig att du skrev om just näthat?

– Många unga har det rätt så hett om öronen på sociala medier. Det kan vara kommentarer om deras utseende, det har blivit lite av nutidens mobbning och det tycker jag är fruktansvärt.

– När jag gör inlägg så är det rätt många som är beska i sina kommentarer. Alla har rätt till en åsikt men det är övertramp när man går in på personangrepp och kränker folk.

Ni lägger också ut inlägg där ni söker vittnen. Får ni någon hjälp då?

– Jag är ändå imponerad över engagemanget som blir. Generellt sett får vi alltid in något. Vi sökte till exempel efter en försvunnen person i Hylte. Då var det en allmänhet som sett honom och vi hittade honom. Det engagerar extremt mycket när det handlar om människoliv, där har vi jättestor hjälp, säger Anders Persson.

Sociala medier är ett sätt att nå ut till befolkningen för polisen.
Sociala medier är ett sätt att nå ut till befolkningen för polisen. Bild: Niclas Jonasson

Carl Svane är polis i Varberg. Han är en flitig användare av Instagram. Där postar han bilder både privat och i sin roll som polis.

ANNONS

– Jag står för det jag håller på med. Många har intresse av att se människan bakom uniformen. Vi är vanliga människor också som grillar, cyklar mountainbike och spelar hockey.

Finns det en baksida med att bli allt för privat också?

– Man gör hela tiden en avvägning vad man lägger upp. Vissa skriver och kommenterar på ett sätt som jag anser är olämpligt och då tar jag bort det, säger han.

Hur viktigt är det att polisen använder sig av sociala medier?

– Jag har förespråkat det väldigt länge. Det finns ett stort intresse hur vi jobbar och vad vi jobbar med. Polisen har blivit mycket bättre på att kommunicera på senare tid. Man måste anpassa sig efter tiden man lever i, säger han.

Ungdomarna hänger inte direkt på Facebook och Instagram. Kan det vara ett alternativ att röra er mot exempelvis Snapchat och Tiktok?

– Jag tror att alla offentliga myndigheter bör se över sitt sätt att nå ut till den breda massan. Man kanske inte når unga med en annons i en papperstidning. Det finns nog en del myndigheter som gjort reklamkampanjer i Tiktok till exempel. Det är nog framtiden, säger Carl Svane.

ANNONS

Även Anders Persson tror att polisen behöver bredda sig.

– Ska man nå ut till yngre är det nästan Snapchat som gäller. Jag vet att polisen har kollat på att använda det på något sätt, vid exempelvis kampanjer när man vill göra reklam för yrket. Inget är omöjligt men vi kan inte bara slänga oss in i vad som helst, säger han.

Poliserna om serien Tunna blå linjen:

Carl Svane:

– En mycket bra serie av flera anledningar. Den skildrar mycket av det vi möts av och även människan bakom uniformen. Jag kollar på serien tillsammans med min dotter och det är ett bra sätt att få inblick i min vardag. Många får nog förståelse för komplexiteten i jobbet, vi åker inte bara runt i en bil och käkar donuts.

Anders Persson:

– Jag får ändå hålla med övriga kollegor som kommenterat den innan. Det är svårt att skildra vår vardag och göra tv. Många har försökt och varit långt ifrån. Den här ligger ganska nära vår vardag.

ANNONS