Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Rosi Magnusson på Visit Halland berättar att appen kommer att fortsätta utvecklas hela sommaren. Bild: Stefan Johansson
Rosi Magnusson på Visit Halland berättar att appen kommer att fortsätta utvecklas hela sommaren. Bild: Stefan Johansson

Regionens app ska informera turisterna om vart det rör sig mycket folk

Visit Halland har nu släppt appen "A day in Halland". Ett verktyg för att förhindra trängsel under semestrarna. Turister och boende ska snabbt och lätt kunna hitta information om vart det brukar röra sig mycket folk.

Visit Halland, regionens besöksnäringsavdelning, planerar en jättekampanj för att lansera sin nya app "A day in Halland". Förhoppningen är att nå både turister och invånarna i länet. Allt tyder på att det blir många hallänningar som semestrar i andra delar av Halland.

– Så länge det är de förhållningsregler som är nu så är det både hallänningar och besökare som är vår målgrupp, säger Rosi Magnusson, PR-ansvarig på Visit Halland.

LÄS MER: Kommunen lanserar massiv informationskampanj

Appen har funnits som hemsida i två år. Men i och med coronapandemin har de snabbutvecklad den till en app och dessutom fyllt på med väldigt mycket mer material.

– Det handlar om att folk ska semestra så säkert som möjligt. Vår förhoppning är att vi kan hjälpa till att sprida ut folk, säger Rosi Magnusson.

På Varbergs kommun ser man positivt på appen. Framförallt när det gäller att sprida ut människor på stränderna.

– Vi bedömer att det kommer att vara mycket folk även om turismen minskar för det kommer att vara extra mycket Varbergare som inte åker någonstans. Och är det då 30 grader varmt 28 juli så kommer det att vara mycket folk vid stränderna. Då kan den här appen tipsa om platser med mindre folk, säger Magnus Thomson, destinationsutvecklare på Varbergs kommun.

A day in Halland fortsätter att utvecklas

Thomson berättar att de har jobbat hårt med att fylla på appen med information så att den ska vara så uppdaterad det bara går. Det är ett arbete som kommer att fortsätta på Visit Halland hela sommaren.

– Vi har spritt ut våra semestrar så att vi ska kunna ha folk på plats som arbetar med appen hela sommaren, säger Rosi Magnusson.

Från början var tanken att appen skulle ha en funktion där den skulle känna av hur mycket folk som befann sig på en specifik plats. Och om det blev för mycket folk på en plats skicka ut pushnotiser med tips om mindre folktäta platser. Detta har inte gått att lösa på grund av regler kring GDPR.

– Det var lite önsketänkande. Men vi hoppas att vi istället ska kunna samarbeta med aktörer ute i verkligheten som rapporterar in till oss. Så kan vi sedan pusha i appen om att det är mycket folk på en plats. Vi kommer också att märka ut populära platser i appen, säger Rosi Magnusson.

Egenansvaret kommer att bli stort. Det gäller för användarna att själva hitta platserna där det inte är trängsel. Men appen kommer kontinuerligt att uppdateras och Visit Halland har inte gett upp om att kunna få till ännu bättre funktioner för guida folket under sommaren.

Läs mer: Visit Halland har pausat all marknadsföring

Läs mer: De rustar för en annorlunda sommar