Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/1

Polisen kritisk mot att allt fler epaförare kör för fort

Poliser i Falkenberg och Varberg stoppar allt fler unga förare som kör för fort. – Vi stöter på mycket fel och brister och en stor andel av a-traktorerna går för fort. Det är ett problem, säger Bjarne Lagerlöf vid polisen i Varberg.

Numera börjar det bli en vanlig syn att stadsjeepar eller Porschar har en skylt som signalerar långsamtgående fordon. Ett nytt regelverk trädde i kraft i somras vilket har gjort det enklare att bygga om personbilar till ungdomsfordon.

– När Transportstyrelsen ändrade reglerna blev det fler a-traktorer på vägarna, säger Jonas Franzén vid polisen i Falkenberg.

Den 15 juni i år försvann nämligen kravet på att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 kilometer i timmen vid 2/3 av motorns maximala varvtal. Enligt Transportstyrelsen skapade kravet onödiga utsläpp och höga bullernivåer.

Lätt att kringgå den elektroniska spärren för köra snabbare

Det nya regelverket öppnade också upp för elektroniska möjligheter att begränsa bilens hastighet till 30 kilometer i timmen.

– Vi beslagtog en BMW för ett tag sedan. När vi mötte den gick den som en vanlig personbil. Det räckte att koppla in farthållaren – så enkelt är det. I ett annat fall användes en garageportöppnare för att stänga av eller sätta på den elektroniska spärren, säger Franzén.

Han tycker det är alltför lätt att kringgå den elektroniska spärren för att få fordonet att gå snabbare.

– 15-åringar kör runt med traktorer som går lika snabbt som personbilar. Det är mycket kraft och vikt till en ung människa. Det är som att ge ungdomarna nycklarna till sin egen bil, säger Jonas Franzén.

Franzén gör flera inspektioner av a-traktorer i veckan. På nio av tio fordon som han stoppar har hastigheten modifierats. Andra vanliga anmärkningar är, till exempel, bristande belysning, försämrad sikt genom framrutan, att traktorerna är låga och stumma och att det finns fler passagerare i traktorn än vad som är tillåtet.

Även Varbergspolisen Bjarne Lagerlöf stoppar flera a-traktorförare varje vecka, bland annat för att genomföra inspektioner av fordonet.

– De har inte mognaden att framföra en bil men framför i praktiken ändå ofta en bil, dessutom ofta en undermålig bil. Föräldrar borde vara rädda om ungdomarna och se till fordonen går i rätt hastighet.

Nya regler för a-traktor kan komma nästa år

Vad säger då Transportstyrelsen om att det har blivit lättare att modifiera hastigheten i och med att utväxlingskravet slopades.

– Det finns 22 000 a-traktorer och hur stort det problemet är vet vi inte. Det finns inga officiella siffror, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

För att komma tillrätta med en del oklarheter kring a-traktorernas regelverk har Transportstyrelsen påbörjat en utredning.

– Det är dags att modernisera regelverket och göra det lättare att tolka. Det ska vara lätt att göra rätt.

När kan nya regler vara på plats?

– Den processen tar lång tid, åtminstone ett år, säger Omar Bagdadi.

LÄS MER: Ungdomar: ”Vuxna ser ner på epa-förare”

Regler för a-traktorer:

A-traktor är ett motordrivet fordon bestående av ombyggd bil, som är inrättat att dra andra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustad med kopplingsanordning.

A-traktorreglerna grundar sig på gamla regler för traktorer och kan i vissa fall missuppfattas då det på senare tid i och med inträdet i EU kommit nyare regler för traktorer med indelningen traktor a och traktor b.

Den 15 juli ändrades kraven för a-traktorer. Då togs kravet bort att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. A-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 km/h.

Källa: Transportstyrelsen