Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Osannolikt dygn för båt som sjönk i Nissan

Torsdagen den 18 februari blir ett datum som Jonas Kennerö aldrig kommer att glömma. Visserligen räddades hans sjunkande segelbåt från att hamna på botten av Nissan, men när kranbilen skulle lyfta den på plats på Halmstad Marincentrum kom nästa dråpslag.

En olycka kommer sällan ensam, sägs det. Efter mardrömsdygnet för knappt två veckor sedan är det något som Jonas Kennerö kan skriva under på.

Vid halv nio-tiden på torsdagsmorgonen nåddes Snöstorpsbon av ett chockartat besked – ”din båt håller på att sjunka”. Väl på plats vid Tullkammarkajen kunde Jonas Kennerö mycket riktigt konstatera att båten tog in stora mängder vatten. När räddningstjänsten anlände var fören redan under vatten, men tack vare länspumpning och sedermera en kranbil kunde den tio ton tunga motorseglaren räddas ur vattnet.

LÄS MER: Båt i Nissan läcker in vatten

”Det sprutade olja över hela båten”

Båten transporterades på eftermiddagen till Halmstad Marincentrum för undersökning och eventuell reparation. Men när båten ska lyftas av kranbilen inträffar nästa missöde.

– Den for i backen. När vi kom ut på HSS (Halmstad Segelsällskap) gick lastkranen sönder. Båten föll från två meters höjd och det sprutade olja över hela båten.

Båten låg lutad mot kranbilen fram till att en ny kranbil kom till undsättning.

– Det är exceptionell otur att det händer två sådana här saker på samma dag, suckar Jonas Kennerö.

– Man var ju trött, det här var vid 17-tiden och det var ju fortfarande vinter då så mörkret hade börjat falla. Man var medtagen redan, så att se det här hända kändes orealistiskt.

Framtiden ännu oviss

Detaljerna kring vad som orsakade att båten började läcka samt exakt vilka skador den ådragit sig är inte helt fastställda ännu. Om skrovet på den tilltygade 1980-talsbåten någonsin kommer att få vattenkänning igen återstår därmed att se.

– Det handlar mycket om man kan rädda motorn. Det är en stor fin motor, så det gäller att rädda den. Hade det varit en ny båt så hade det inte varit mycket med den, men den här är rejält byggd och kanske, peppar peppar, går det att göra något åt den trots allt.

När vi intervjuade dig i samband med räddningsinsatsen av båten så lät du förvånansvärt samlad, nu låter du mer nedstämd?

– Det har kommit ifatt mig. Man var i någon form av chock i början där när allt hände. Nu har man insett vidden av det och jag saknar båten. Det är ledsamt, konstaterar Jonas Kennerö.