Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Ny satsning på det lokala

Hallands Nyheter satsar än mer på den lokala bevakningen. Ledningen lovar livesändningar från olika event, mer fokus på näringslivet och fler lokala nyheter.

Det har gått drygt tre månader sedan Buasonen Johan Hansson tog över som ny vd för Hallands Nyheter och övriga SLM-titlars ägarbolag i Stampen Lokala Medier.
Han har redan satt sin prägel på tidningskoncernen. Den 1 juni blir Hallands Nyheters och Hallandspostens chefredaktör Viveka Hedbjörk även publisher för de båda tidningarna.
– Från ett ledningsperspektiv är det en lokal satsning att vi har skapat de lokala ledningsgrupperna där det blir mer lokalt fokus och ett större helhetsansvar lokalt, säger Johan Hansson.

Viveka Hedbjörk utvecklar vad den nya rollen innebär för HN och HP:
– Vi har ju delvis varit bakbundna av en stark central organisation. Vi har inte alltid kunnat agera på ett sätt som varit bäst för Halland för det har inte varit bäst för den övriga verksamheten.
– Då har vi fått kompromissa och det har inte alltid varit fördelaktigt för oss. Jag tror att vi kan mer när vi får kortare beslutsvägar och ett större mandat.
Hur kan det se ut?
– Om vi kan vara mer lyhörda mot marknaden tror jag att det finns mer annonspengar till exempel, säger hon och fortsätter:
– Jag tror att det behövs små ytterligare resurser för att se att vi kan mer. Bara det att vi har så bra upplageförsäljning just nu talar för att det nästan finns ett uppdämt behov av att läsa lokal journalistik. 
Johan, varför är lokal journalistik så viktig?
– För att det ofta är det enda sättet för många medborgare att ta del av vad som händer i sitt närområde. Sedan finns det ett otroligt viktigt demokratiskt värde i det. 
– Beslut som påverkar medborgaren tas lokalt i kommunen. Där har lokaljournalistiken en oerhört viktig roll att informera och även granska de beslut som tas. Om inte lokala tidningar gör det så finns det ingen annan som gör det. 

Viveka Hedbjörk tar fram de båda bränderna i Falkenberg och det urspårade tåget i Varberg som exempel.
– Vilken sanslös bevakning av en lokal händelse. Vem skulle ha gjort den om inte HN gjort den, säger hon.
En del falkenbergare har fått uppfattningen att redaktionen i Falkenberg skulle vara hotad av nedläggning. Men det är direkt felaktigt.
– Vi har inga som helst planer på något sådant. Vi gör satsningar på redaktionellt innehåll. Det innebär att vi ska täcka de centrala orterna och Falkenberg är en central del i vårt upptagningsområde, säger Johan Hansson.

Redan till hösten utlovar han och Viveka Hedbjörk flera lokala satsningar. Som exempelvis livesändningar från lokala sportevenemang och andra större event.
– Vi vet att våra läsare uppskattar att få rörlig bild tillsammans med text. Som lokalmedia ska vi kunna förse dem med det, säger Johan Hansson.
Det blir också än mer fokus på näringslivet i Varberg, Falkenberg och Halmstad. Plus fler lokala nedslag.
– Det kan vara allt från kultur till byggnad till nyheter och sport, säger Johan Hansson.
– Nu får jag nog hem och räkna på det här, skrattar han.
Det står också klart att HN och HP kommer att ta betalt för det digitala innehållet under hösten.
– Innehållet vi gör har ju ett värde både i papper och digitalt och då ska vi ta betalt för det som våra journalister skapar, säger Johan Hansson och fortsätter:
– Vi ser också att betalningsviljan för kvalitativ lokaljournalistik har ökat under de senaste åren. Dessutom är det en uthålligare affärsmodell.

Mycket fokus ligger på att utveckla webben. Men någon pappersdöd ser varken Johan Hansson eller Viveka Hedbjörk framför sig.
– Så långt fram vi kan se kommer vi ha både en pappersprodukt och en digital produkt, säger Johan Hansson.
– Det känns nästan orealistiskt att det inte finns någon pappersburen information över huvud taget, fyller Viveka Hedbjörk i.