Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

VÄRDEBEVISET. Emil Antonsson med kopia på beviset att han vunnit. Det är också en kopia på att han lämnat ifrån sig ATG-kupongen som gav honom 39 000.

Nordea slarvade bort Emils vinstkupong

Nordea har slarvat bort två vinstkuponger från ATG. De var på 39 000 kronor var. – Jag har inte sett röken av pengarna, säger Emil Antonsson, 24, en av de två som drabbats.

Emil Antonsson var en av de lyckliga spelare som satsade pengar i ett andelssystem på Hemköp i Veddige inför travet den 8 november.

Två system gick in. Trettio V75-vinnare fick dela på närmare 1,2 miljoner kronor.

Emil Antonsson, som satsat en hundring, var en av dem. För hans del skulle det bli 39.000. Glad i hågen lämnade han in sin kupong till Nordea i Varberg.

Han fyllde i sitt kontonummer och andra personuppgifter.

– Två personer på banken kontrollerade att allt stämde och skrev under. Även jag fick skriva min namnteckning, säger Emil som fick en kopia.

Två dagar senare skulle han få sina pengar. När det dröjde hörde han av sig.

– Då fick jag besked att det skulle dröja en vecka.

Inget hände. Emil Antonsson hörde av sig igen och fick tala med en person på Varbergskontoret som förklarade att ATG-kupongen "inte kommit fram".

– Hon sa åt mig att göra en polisanmälan, men det tyckte jag lät konstigt eftersom jag inte slarvat bort något. Jag hade lämnat ifrån mig kupongen i tron att jag skulle få ut min vinst.

Han uppmanades skicka polisanmälan till STC, Svenska Travsportens Centralförbund.

– De lät lika tokigt, eftersom jag lämnat över ansvaret till banken.

Hur som helst. Han tog ledigt från jobbet, åkte in till stan för att tala med en chefsperson på banken.

– Än en gång fick jag reda på att banken inte kunde göra något mer.

Han fick besked att han inte skulle få någon ersättning för resan eller den förlorade arbetstiden eftersom det "inte var säkert att banken gjort fel".

För att komma vidare åkte han till polisen.

Där blev en polisman lika förvånad:

– Han frågade vem som skickat mig dit. Det var Nordea som borde göra en polisanmälan, tyckte han. Emil åkte till banken ytterligare en gång, nu i närvaro av sin pappa, men han fick samma besked: banken hade inte gjort fel.

Att ytterligare en kund råkat illa ut ville personalen inte medge.

Emil fick hjälp av Catrin Andersson, som satt ihop systemet, på Hemköp:

– Nordea har sjabblat. En anställd på ATG tog tag i ärendet, lovade att Emil skulle få sina pengar och såg till att kupongen spärrades.

Ytterligare en andelsägare har drabbats på samma sätt, en 70-årig man från Horred. Han vill inte HN avslöjar hans identitet.