”Ingen ska behöva välja bort kollektivtrafiken för att man inte känner sig trygg nog att gå från bussen”, säger regionrådet Per Stané Persson (S), som varit med och skrivit den motion om trygghetsstopp som nu fått klartecken i regionstyrelsen.
”Ingen ska behöva välja bort kollektivtrafiken för att man inte känner sig trygg nog att gå från bussen”, säger regionrådet Per Stané Persson (S), som varit med och skrivit den motion om trygghetsstopp som nu fått klartecken i regionstyrelsen. Bild: Yvonne Persson och Roger Larsson

Nattresenärer ska få tryggare avstigning

Tycker du det känns otryggt att gå ensam hem från busshållplatsen när det är mörkt? Nu lutar det åt att Hallandstrafiken inför så kallade trygghetsstopp efter klockan 21, där ensamresenärer själva kan välja var bussen ska stanna.

ANNONS
|

Tanken på trygghetsstopp har egentligen funnits länge och redan 2011 skrev Socialdemokraterna en motion om detta till regionfullmäktige.

– Då kallade vi det nattstopp och motionen fick bifall, men sedan hände inget. Jag tror det föll på säkerhetsfrågor, men när jag pratat med andra län som infört detta så verkar man inte ha haft några större problem. Ingen ska behöva välja bort kollektivtrafiken för att man inte känner sig trygg nog att gå från bussen, säger regionrådet Per Stané Persson (S), som varit med och skrivit en ny motion till fullmäktige.

Införs på prov på utvalda busslinjer

Frågan har nu utretts på längden och tvären av Hallandstrafiken och landat i ett förslag om att från och med i höst prova att införa trygghetsstopp på utvalda busslinjer, att utvärdera försöket 2021 och därefter bestämma om systemet ska införas på alla bussar i hela Halland.

ANNONS

Möjligheten att begära stopp mellan de vanliga busshållplatserna ska vara förbehållet ensamresenärer och bara kunna göras efter klockan 21. Önskemålet ska helst också anmälas redan vid påstigningen.

På onsdagen sa en majoritet av regionstyrelsen ja till förslaget, vilket innebär att det med största sannolikhet blir klartecken även i regionfullmäktige i oktober.

För- och nackdelar med trygghetsstopp

I beslutsunderlaget från Hallandstrafiken, som ju ägs av Region Halland, konstateras att det finns både fördelar och risker med trygghetsstopp. Den stora fördelen är förstås att resenärer kan känna sig tryggare om de kan stiga av närmare den plats de ska till och att det till och med kan locka nya resande.

Bland riskerna nämns att det kan uppstå konflikter mellan förare och resenär, då det måste vara upp till föraren att avgöra om och var det är trafiksäkert att stanna. Man lyfter också att andra resenärer kan ha synpunkter på att extra stopp förlänger restiden.

Inför ett införande vill därför Hallandstrafiken att förarna får en särskild utbildning och att utformningen av trygghetsstopp görs tillsammans med bussföretaget och fack.

Sverigedemokraterna emot ett införande

När motionen behandlades i regionstyrelsen yrkade Sverigedemokraterna, som enda parti, på avslag.

– Vi ser stora säkerhetsrisker med att lägga ett ännu större ansvar på föraren och tror att det kan leda till hotfulla situationer. Att vi behöver göra något åt den ökande otryggheten är vi de första att hålla med om, men övriga partier silar mygg och sväljer elefanter, säger Carita Boulwén (SD).

ANNONS
ANNONS