Nationellt intresse för regionens corona-app

Över 23 000 nedladdningar har gjorts sedan Visit Halland lanserade semesterappen ”A day in Halland” i början av juni. Och inte bara av hallänningar. Intresset för appen har visat sig vara stort även i andra regioner.

ANNONS
|

A day in Halland-appen togs fram dels för att ge tips till både turister och hallänningar om utflyktsmål i Halland, dels som ett verktyg för att förhindra trängseln i semestertider. En av funktionerna är att appen märker ut platser där det finns risk för att det samlas mycket folk. Det skickas också ut push-notiser till användarna om en strand eller ett utflyktsmål ser ut att bli alltför välbesökt.

– Vi har bara skickat en push hittills. Det skulle vara fantastiskt väder en helg och semestrarna började dra igång. Då uppmanade vi bara till att respektera Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Rosi Magnusson, strateg på Visit Halland.

ANNONS

Lanseringen gjordes i början av juni och en månad senare har över 23 000 personer laddat ned appen. Som mest har 4000 nedladdningar gjorts under en och samma dag.

– Det är väldigt hög användning. Vi har också sett att många återkommer och använder den igen när de väl har laddat ned appen.

Och det är inte bara hallänningar som numera har appen i telefonen eller på surfplattan. Nedladdningar har även gjorts av stockholmare, göteborgare och skåningar.

– Det har ju skrivits en hel del i medier även nationellt och i sociala medier har många tipsat andra. Vad de har använt appen till vet vi inte exakt, men vi har spånat oss till att de säkerligen har tänkt komma hit och vill förbereda sig, säger Rosi Magnusson.

Läs mer: Regionens app ska informera turisterna om vart det rör sig mycket folk

ANNONS