IDÉ SOM DOG. Tommy Axelsson hade ett förslag framme men när han fick nya arbetsuppgifter inom Vägverket var det ingen som drev på längre. Nu är det trots allt tänkbart att det blir förbud – med gemensamma regler över hela Sverige.
IDÉ SOM DOG. Tommy Axelsson hade ett förslag framme men när han fick nya arbetsuppgifter inom Vägverket var det ingen som drev på längre. Nu är det trots allt tänkbart att det blir förbud – med gemensamma regler över hela Sverige.

Långtradare får fortsätta köra om

Långtradare kan fortsätta med segdragna omkörningar på motorvägen genom Halland. – Vi måste upprätta en nationell strategi för att lösa problemet, säger Claes Carlstedt, Vägverket. Det kan betyda att ett sådant förbud kan bli aktuellt på flera svenska vägar. Kanske i hela EU.

ANNONS
|

Polisen, Åkeriföreningen och Vägverket i Halland var överens. Omkörning mellan tunga fordon måste stoppas på E6 – en viktig pulsåder för transporter till och från Sverige.

Christer Helgesson, trafikpolis:

– Vi hade ett förslag framme, färdigt att lämna till länsstyrelsen och trodde att allt var klart. Men det var någon höjdare på Vägverket som stoppade idén.

Hans Benediktusson, chef för trafikpolisen i Halland, tyckte det hade varit värt ett försök.

– Många irriteras när långtradare segdrar, ibland i uppförslut, för att vinna några sekunder. Frustrerande, särskilt i rusningstrafik. Köerna växer och risker för upphinnandeolyckor ökar, säger han.

Utryckningsfordon kan ha svårt att komma fram.

ANNONS

Allmänhetens klagomål hamnade hos Tommy Axelsson, vägingenjör vid Vägverket i Halland.

Han tog tag i frågan och det resulterade i förslaget till länsstyrelsen. Förbudet, ett permanent sådant, skulle gälla på följande sträckor:

• Sandsjöbacka – Fjärås, 14 kilometer i båda riktningarna, dygnet runt.

• Fyllebro – Mellbystrand, 13 kilometer, i båda riktningarna, 24 timmar om dygnet.

• Heberg. Förbi polisens trafikkontrollplats. Tre kilometer, klockan 06 – 22.

När frågan lyftes till regional nivå stötte frågan på motstånd. Vägdirektör Håkan Wennerström sa nej.

Claes Carlstedt framhåller att erfarenheter från andra håll, runt Göteborg, söder om Stockholm och i Skåne varit goda men att det är en fråga som bör lösas nationellt:

-Det blir för plottrigt om varje region ska bestämma. Vägverket måste ha en nationell strategi, säger han.

Kan resultatet bli att fler sträckor med förbud för omkörning mellan tunga fordon?

– Det är ganska rimligt att tro det, svarar Carlstedt.

Riksdagsman Alf Eriksson (s) har skrivit en motion där han fokuserar på att den tunga trafiken på motorvägen E 6 genom Halland ökar i våldsam takt.

Eriksson påpekar att Danmark har infört omkörningsförbud på många motorvägar under dagtid, med ett gott resultat.

– Vi bör därför prova åtgärden även i vårt land och då är motorvägen genom Halland en lämplig sträcka med sin stora belastning av tung trafik. Det skulle även miljön vinna på, säger han.

ANNONS

En österrikisk parlamentsledamot, Andreas Mölzer, vill förbjuda alla lastbilar att köra om på tvåfiliga motorvägar i EU.

En del länder har redan ett sådant förbud.

ANNONS