Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/4

Kategattledens bedrövliga sträcka

Med klang och jubel invigdes Kattegattleden förra året, 37 mil cykelled från Helsingborg till Göteborg. Men mellan Falkenberg och Varberg är det uselt för cyklisten. Varför?

Marknadsföringen lovar att leden är naturskön och för det mesta bilfri. Hmm.

Sträckan mellan Morup i Falkenbergs kommun och Ås i Varbergs kommun innebär fortfarande nio kilometer cykling på kanten av bilvägen, gamla E6 (väg 768). Förvisso har bilhastigheten sänkts till 60 kilometer i timmen under sommaren, men det är något som bilisterna knappast respekterar fullt ut.

Här är alltså ingen cykelled, bara en med streck avgränsad vägkant. Är det trilskande markägare som inte släpper till - eller?

– Nej, så är det inte. Däremot förstår vi inte hur Trafikverket tänker. Vi äger mark på både västra och östra sidan om vägen, så vi kommer att släppa till mark under alla omständigheter. Men vi tycker att allting talar för en cykelväg väster om bilvägen, på havssidan, säger Mats Johansson i Sik.

– Sätt dig med en kaffekorg på östra och sedan på västra sidan om vägen. Du ska upptäcka skillnaden. Det är klart att cyklisterna vill vara på havssidan, säger hustrun Ulrika Johansson.

De har medhåll av flera markägare, som till exempel Berit och Kurt Karlsson som menar att det är högst besynnerligt att Trafikverket ändrade sig och nu ska dra cykelleden intill bilvägen på den östra sidan, på landsidan alltså.

Deras kritiska argument: Turistande cyklister dras till havet, varför ska de då behöva korsa bilvägen för att till exempel ta sig ett dopp?  Sträckorna före och efter den nu omtvistade biten går på västra sidan, så en östlig dragning tvingar fram två passager över bilvägen. Och jordbruksmarken på den östra sidan gör att cykelleden där kan behöva korsas av transporter och jordbruksmaskiner som emellanåt kör ut och in från fastigheterna.

Trafikverket bytte sida i sitt förslag, i övertygelsen om att en sträckning intill bilvägen på havssidan skulle betyda större intrång i naturvärden och ”krocka” med fler fastigheter. Något som kritikerna ifrågasätter. Så vad händer nu?

– Vi har lämnat ett förslag med den östliga dragningen till planprövning här hos Trafikverket, där bland annat våra jurister tittar på om vi uppfyllt alla krav och förutsättningar. Den prövningen tar nog sex månader och är färdig först till vintern. Sedan finns ju möjligheten att överklaga planen till regeringen, säger Emelie Josefsson, projektledare på Trafikverket.

Och överklaganden är alltså att räkna med, vilket innebär att det dröjer länge innan cykelleden är färdig – på vilken sida det än blir. 

Gissning?  Tidigast 2018, troligen 2019. Så tyvärr, kära cyklister!