Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/19

Hjullagret kan fälla bussbolaget

Ett hjullager är högintressant i utredningen efter bussolyckan. Hjullagret som underkändes i Falkenberg i höstas ska ha bytts av Bergkvarabuss egen verkstad, hävdar bolaget. Men om det verkligen gjordes får utredningen visa.

Olycksbussen underkändes vid en kontrollbesiktning i Falkenberg den 27 oktober 2016. Missljud från ett hjullager på höger framhjul krävde åtgärd och en efterkontroll. Men inte heller vid efterkontrollen i Varberg den 10 november fick bussen grönt ljus.
– Nej, antingen så hade de inte åtgärdat felet eller så hade de inte gjort det tillräckligt bra för att bussen skulle bli godkänd. Det är de två alternativen, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Kort därefter meddelade Bergkvarabuss egna auktoriserade verkstad, Mekka Traffic, att bussen var godkänd igen. I ett pressmeddelande skriver Bergkvarabuss att hjullagret byttes den 11 november förra året.

Teorierna kring olyckan, där tre barn miste livet, har varit många. Dålig väg och för långt körpass är några tänkbara anledningar som debatterats. Morgan Isacsson är ansvarig för besiktningskontrollerna på Bilprovningen och har lång erfarenhet av tekniska utredningar av fordon. Utifrån de uppgifter som hittills framkommit har han format sin egen teori:
– Leker man med tanken att hjullagret aldrig byttes så finns det en risk att det har skurit ihop. Ett skadat hjullager kan vid en längre tids körning bli så varmt att det till slut skär. Då kan hjulet låsas. Det skulle kunna förklara bromsspåret från ett enkelhjul på höger sida av vägbanan, säger Morgan Isacsson.

Mellan besiktningen i Falkenberg och efterkontrollen i Varberg hade bussen under två veckor tid körts cirka 570 mil. Det tyder på att bussen användes flitigt och att den sedan dess säkerligen rullat minst några tusen mil till, menar Morgan Isacsson.
– Detta är något som jag utgår ifrån att haverikommissionen och utredarna tittar på. Nog tror jag att man vid en teknisk undersökning skulle kunna slå fast om hjullagret blev bytt eller inte och om det i sådana fall orsakade olyckan, säger han.

Bergkvarabuss egen serviceverkstad Mekka Traffic har varit i blåsväder förr. Så sent som för några veckor sedan intervjuade tidningen Sydsvenskan flera mekaniker som jobbade eller hade jobbat på en av Mekka Traffics verkstäder utanför Malmö. Av intervjuerna framkom att anmärkningar från besiktningen lämnades utan åtgärd och att fordonen godkändes ändå. Artiklarna gav upphov till att en extern revision startades.

Mekka Traffic är auktoriserad av Swedac, Sveriges nationella ackrediteringsorgan. Men den nära kopplingen till Bergkvarabuss är något som redan tidigare fått kritik.
– Jag kan tycka att det är lite märkligt mot bakgrund av de strikta krav på opartiskhet som finns i den här branschen. Det görs rigorösa kontroller och det tycker vi är bra, hela vår verksamhet vilar ju på det fundamentet. Att man får efterkontrollera sina egna fordon rimmar illa med de strikta kraven på opartiskhet, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Swedac har efter olyckan inlett en separat tillsyn av Mekka Traffics verksamhet.
– Det är för att utreda den information som vi har fått till oss. Det har varit signaler om påstått fusk, även kopplat till den här bussolyckan. Vi vill följa upp och se om de lever efter de krav som finns, säger Tomas Holm, enhetschef på Swedac.
Upplägget, att Bergkvarabuss fordon repareras, kontrolleras och godkännas av ett företag inom den egna koncernen, är dock inte märkligt i sig, menar enhetschefen.
– Det är så reglerna ser ut i dag. Att företagen ingår i samma koncern är inget hinder, säger Tomas Holm.

Bergkvarabuss vd Göran Mellström skriver i pressmeddelandet att företaget nu avvaktar utredningen och inte kommer att uttala sig i media.