PS-elever. Eleverna berättar om hur de upplever skolmiljön de vistats i under mer än tio år. Från vänster: Moa Berander, Albin Leding, Nathalie Batticciotto Ankar, Louise Nilsson, och Felix Bengtsson. Bild: Annika Karlbom.
PS-elever. Eleverna berättar om hur de upplever skolmiljön de vistats i under mer än tio år. Från vänster: Moa Berander, Albin Leding, Nathalie Batticciotto Ankar, Louise Nilsson, och Felix Bengtsson. Bild: Annika Karlbom.

”Har känt otrygghet”

HN har granskat polisanmälningar i skolan under ett års tid. Vi åkte till den största skolan för att få elevernas bild av den skolmiljö de tillbringat mer än tio år i.

ANNONS
|

Det är sen eftermiddag på Peder Skrivare. Stimmet från dagen har lämnat. Det är fridfullt när teknikstudenterna i årskurs tre, Albin Leding och Moa Berander, pustar ut efter ett fyra timmar långt fysikprov.

Vid bordet sitter redan natur­vetenskapseleverna Felix Bengtsson och Louise Nilsson, samt estet­studenten Nathalie Batticciotto Ankar – alla i årskurs två.

Skolårets slut närmar sig, för två av dem med nya äventyr på andra sidan, för de andra tre återstår två terminer.

– Man har ju sett grejer, men då har det varit lärare i närheten som snabbt kunnat stoppa det, säger Louise Nilsson.

Läs också: Skolornas mörka sida

ANNONS

De kommer med erfarenheter från Bockstensskolan, Furubergsskolan, Vidhögeskolan, Håstensskolan, Rolfstorps skola och nu Varbergs kommuns största skola.

– Jag känner mig väldigt trygg, säger Albin Leding.

Ingen av dem har behövt polis­anmäla något under sin skoltid.

– Jag har känt en otrygghet, inte bara här, utan även på Håsten. Det har inte varit så att jag blivit hotad, men jag har varit med om händelser, säger Nathalie Batticciotto Ankar.

Har det varit isolerat till skolan eller även utanför?

– Det har varit på skolan.

En orsak till att det kan bli fler incidenter i skolan än på fritiden, tror Moa Berander, har att göra med att olika typer av personer samlas på samma ställe.

–Man tvingar människor som inte alltid funkar att vara tillsammans. På fritiden umgås jag med de som jag vill vara med. Det kan skapa konflikter. Samtidigt är det bra att det är så här, man måste lära sig.

I flera fall där det har blivit en polisanmälan har det föregåtts av skitsnack eller ryktesspridning. En värld som har blivit vidare i och med sociala medier.

– Man kan bli utsatt på ett större sätt än förr, säger Felix Bengtsson.

ANNONS

På frågan om lärarna har bra koll på rykten svarar de unisont:

– Ja!

När något sker anser Moa Berander att det är viktigt att lärarna informerar vad som hänt, för att motverka att det blir en visklek. Nathalie Batticciotto Ankar pekar på en annan aspekt – att lärarna ska lyfta upp skolmiljön.

– Det är upp till lärarna att säga till eleverna att vi både har rättigheter och skyldigheter. Du har en rättighet att känna dig trygg i skolan, och samtidigt en skyldighet att göra så att alla känner sig trygga där.

ANNONS