Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Hallandstrafiken visar upp nya elbussarna

Medan Hallandstrafiken tappar en miljon dagligen kunde de på torsdagen visa upp de nya elbussarna som inom kort sätts i trafik. Med en av de 19 elbussarna fick länets kommuntoppar en jungfrufärd.

– Det är en historisk dag, säger Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande i Hallandstrafiken, på presskonferensen där de nya elbussarna presenterades.

Stora ord, men mot en miljövänligare trafik också ett stort steg. Totalt ska 19 bussar rulla i stadstrafik över länet – varav tio i Halmstad.

På full tank, eller laddning, kommer en buss kunna köra drygt 17 mil, men i nyskick, som nu, omkring 25 mil. Utöver de 19 elbussarna ska 255 nya biodieseldrivna bussar fasas in i trafiken. Bussarna har fått en ny interiördesign och utrustats med wifi och usb-uttag.

– Vi tänkte inför året att det skulle bli det mest händelserika året i Hallandstrafikens historia – och händelserikt blev det, säger Bergenheim.

Utöver ny interiör och nya bussar har även ett nytt biljettsystem implementerats enligt plan. Under tiden har det nya coronaviruset spridit sig till Sverige med allt vad det har inneburit.

Tidigare i veckan rapporterade HP att Hallandstrafiken har förlorat omkring hälften av sina resenärer och med det en miljon kronor i intäkter om dagen. Att de nya elbussarna visas upp just nu har dock ingenting med den rådande ekonomiska situationen att göra, enligt Hallandstrafikens vd Andreas Almquist.

– Vårt uppdrag är att hålla kollektivtrafiken rullande. Det var aldrig ett alternativ att skjuta på detta för ett ekonomiskt perspektiv, säger han och hänvisar till att upphandlingen varit klar sedan länge.

Finns det planer på att fasa in eldrivna bussar ännu mer i kollektivtrafiken?

– Det får vi se, men man ska komma ihåg att elbussar inte är lämpade att köra överallt heller, säger Almquist.

Under pressträffen tog elbussarna – efter att Halmstads kommunstyrelseordförande Jonas Bergman (M) fått dra några göteborgsvitsar som i korthet innefattade ord som ”sladd”, ”laddade” och ”volta” – med sig kommunalråden från varje kommun i länet på en kort jungfrutur genom stan. Chaufför var Benny Tronsson.

– Detta trodde man ju inte när jag började köra buss 1993 – att man skulle får vara med om något sånt här, säger han när han svänger in på regionbussterminalen efter färden.

Elbussarna sätts i trafik på måndag.