Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

SJ Öresund tar över driften av Öresundståg från och med den 13 december 2020 och minst åtta år framåt. Bild: Roger Larsson
SJ Öresund tar över driften av Öresundståg från och med den 13 december 2020 och minst åtta år framåt. Bild: Roger Larsson

Hallandstrafiken tror på nöjdare kunder när SJ tar över

Till helgen tar SJ över driften av Öresundståg. Ett övertagande som Hallandstrafiken hoppas ska leda till nöjdare kunder och en kollektivtrafik som är mindre känslig för störningar.

Från och med på söndag och i alla fall åtta år framåt kommer SJ, i det nybildade bolaget SJ Öresund, att sköta driften och underhållet av Öresundstågen. Ett övertagande som kommer att leda till förbättringar för resenärerna menar Hallandstrafiken.

– Det nya avtalet är till skillnad mot det tidigare ett incitamentsavtal som innebär att SJ premieras för hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet. En bättre reseupplevelse helt enkelt, säger Yasmine Möllerström-Henstam, kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Ekologiskt utbud i egen kiosk

Hon nämner att bland annat kommer det framöver att finnas fler tågvärdar ombord och att lokförarna nu kommer att göra fler och tydligare utrop. SJ Öresund kommer också att ha en egen ombordservering.

– Den finns med på tågen mellan Göteborg och Helsingborg. Bland annat erbjuds ett ekologiskt och hållbart utbud så långt det är möjligt, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Framöver menar Hallandstrafiken också att de kommer att vara bättre rustade vid eventuella störningar i trafiken.

– Personal skall alltid finnas tillgänglig på plats för att hjälpa, informera och ge service, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Tror på mindre förseningar och bättre service

Ersättningstrafiken, som nyligen upphandlades, ska vara utrustade med GPS och det är ett krav i avtalet att både bussar och personal ska vara snabbt på plats. En förhoppning är också att jättesatsningen i form av en ny depå i Hässleholm ska leda till mindre störningar i tågtrafiken.

– På Hässleholmsdepån sker all service av Öresundstågen och det sparar tid jämfört med när tågen var tvungna att köras till Danmark för service eller reparation, säger Yasmine Möllerström-Henstam.

Tågen kommer att servas, repareras och städas på depån i Hässleholm som tas i drift under helgen.

Corona har varit ett hårt slag mot kollektivtrafiken

Trots det dystra läget vad gäller resandet med kollektivtrafiken på grund av coronapandemin väljer Hallandstrafikens vd Andreas Almquist att se positivt på framtiden.

– Den pågående pandemin är just nu något som påverkar all kollektivtrafik i Halland och jag är glad att hallänningarna följer riktlinjerna och bara reser när de verkligen måste. Men när vi återgår till det normala så är jag övertygad om att vi tillsammans med SJ Öresund kommer ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder, säger han.

Avtalet med SJ Öresund tecknades 21 maj 2019 och gäller i åtta år med option på ytterligare två år.

Fakta: Öresundståg

Totalt används 111 tågsätt i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h .

Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 227 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir då totalt 681 sittplatser.

Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.

De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.

Källa: Hallandstrafiken

LÄS MER: SJ tar över – lovar punktligare Öresundståg

LÄS MER: Skakig start för Hallandstrafikens nya biljettsystem

LÄS MER: Mörk prognos för Hallandstrafiken efter sommaren