Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Hallandstrafiken släpper ny klippkortsbiljett

Kollektivtrafiken fortsätter att tappa marknadsandelar gentemot bilen och är nu nere på rekordlåga nivåer. Samtidigt arbetar Hallandstrafiken med att möta framtidens resebehov och hoppas inom kort kunna släppa en ny biljett.

Hallandstrafikens månadsrapporter för årets första tre månader avslöjar att raset vad gäller kollektivtrafikens marknadsandelar fortsätter. Sedan årsskiftet har marknadsandelarna minskat med ytterligare 3,5 procent från de 18,1 procent man låg på inför 2020 och är nu nere på historiskt låga 8,9 procent.

Hallandstrafikens vd Andreas Almquist vet inte på rak arm när nivåerna var så här låga, men det handlar om väldigt många år säger han. Samtidigt har han framtidstro.

– Det här var väntat och inget anmärkningsvärt. Det är helt kopplat till pandemin och vår bedömning är att detta kommer att vända när pandemin släpper, säger Andreas Almquist och fortsätter:

– Men visst finns det en klick människor som inte kommer att komma tillbaka till kollektivtrafiken och behoven kommer att förändras. Exakt på vilket sätt är oklart och det är det hela branschen nu kämpar med att få bukt med.

Ny biljett ska underlätta för distansarbete

Almquist berättar att det nu pågår ett arbete med att möta de behov som nya resandemönster för med sig. Bland annat hoppas de redan till sommaren kunna lansera en ny biljett som ska vara någon forma av klippkortsliknande lösning. Ett mellanting mellan en enkelbiljett och ett månadskort helt enkelt.

– Framöver kommer det förmodligen inte vara ovanligt att man några dagar i veckan arbetar på distans och några dagar är inne på jobbet. Då är inte ett månadskort optimalt, säger Andreas Almquist.

I den kollektivtrafikplan som Hallandstrafiken nyligen skickade ut på remiss flaggade man för neddragningar i busstrafiken motsvarande 2 procent. De prognoser som finns pratar om en minskning av resandet efter pandemin på mellan 10 och 15 procent.

– Med all respekt för att det påverkar människor, men de förslag vi för fram i kollektivtrafikplanen är måttliga neddragningar. Framför allt med tanke på att vi kommer att tappa ungefär 400 miljoner kronor på två år, säger Andreas Almquist.

Är kollektivtrafikens framtid hotad som du ser det?

– Jag är övertygad om att kollektivtrafiken kommer att fylla en jätteviktigt funktion i framtiden. Vi har problem med miljön och trängsel och då är kollektivtrafiken ett utmärkt verktyg för att hjälpa till att lösa dessa problem, säger Andreas Almquist.

LÄS MER: Tio miljoner ska sparas in på minskat antal bussturer

LÄS MER: Falkenberg vill inte ha tågstopp i varje by

LÄS MER: Hallandstrafikens sommarbiljett släpps även i år

LÄS MER: Hallandstrafiken summerar mardrömsåret 2020