I fredags morse genomfördes en ITF-inspektion (ITF är en förkortning för Internationella Transportarbetarfederationen)på Lavinia där det visade sig att den sju man stora besättningen från Litauen och Ryssland var kraftigt underbetald. På pappret såg allt bra ut. De anställda hade enligt sina kontrakt 18 000 kronor i månadslön. I verkligheten fick de utbetalt 11 000 kronor vardera.
När ITF-inspektören kontaktade danska Sjöfartsstyrelsens MLC/PSC-enhet ryckte den ut till Kolding hamn direkt och höll kvar Lavinia i hamnen. Rederiet erbjöd sig att betala besättningen med kontanta pengar men det godtog inte ITF-inspektören. Hans krav var att pengarna ska betalas till besättningens bankkonton.
Nu lämnas ärendet över till SEKO i Sverige för vidare utredning.
– Jag har begärt förhandling med företaget. De måste teckna ett nytt kollektivavtal också eftersom deras förra löpte ut i fredags, säger Peter Skoglund på Seko sjöfolk.
Därefter kommer fartyget att hamna under lupp. Varje månad kommer ITF-inspektörer att skickas ombord.
– Vi hoppas att sjömännen själva också kommer att ringa om de inte får ordentligt betalt men risken är att de är rädda för att bli av med jobbet om de gör det, säger Peter Skoglund.
Det är inte första gången Lundin Shipping hamnar i blåsväder. För två år sedan upptaxerades rederiets då 89-årige ägare Alvar Ohlsson med flera miljoner kronor. Nu driver sonen Curt Ohlsson det.
Lavinia och Lupin Shipping är registrerade på Saint Vincent och Grenadinerna. Skatteverket ansåg att företaget drivs från Varberg och Falkenberg.
Hallands Nyheter har sökt Curt Ohlsson för en kommentar.
Läs mer: Artikel hos Co-sea.