Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Halland redo för Black Friday

På bara några få år har Black Friday vuxit explosionsartat. "Det handlar inte längre om att maximera vinster utan om att ta kunder från konkurrenterna", förklarar Ulf Aagerup.

Första fredagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving har sedan länge varit en stor shoppingdag i USA under namnet Black Friday. Sverige har sedan ett par år importerat fenomenet och fredagen den 25 november är det dags.

– Black Friday har blivit så stort så det känns som att kunderna förväntar sig något extra, säger Disa Andersson, butikschef på Stadium i Halmstad.

Hon berättar att butiken kommer jobba lite extra med skyltningen och kanske ha lite ballonger också.

Lemi Nikqi, butikschef på Elgiganten i Varberg, säger att det är självklart att vara med på Black Friday.

– Det här känns som något som man måste vara med på. Det är roligt för alla, både kunder och för oss som jobbar i butiken.

Fokus läggs inte enbart på dem som vill fynda billiga klappar i förhand.

– Många köper julklappar på Black Friday men det finns även de som hoppas på att förnya hemmet, säger Lemi Nikqi.

Butikskedjan Kappahl kommer också att ha olika erbjudanden. Butikschefen i Falkenberg, Peter Lachnit, säger att kedjans 400 butiker måste vara samstämmiga och att butikerna får ut information någon vecka innan.

– Allt bestäms centralt, säger han.

Ulf Aagerup är universitetslektor på Högskolan i Halmstad och arbetar i huvudsak med marknadsföring. Han ser den stora shoppingdagen som en icke helt oproblematisk inlånad trend.

Varför har Black Friday blivit så stort i Sverige?

– Handelsföretagen har sett en möjlighet att öka sin försäljning.

Ulf Aagerup menar att prissänkningar egentligen är skadliga för företagen.

– Det bästa för en företagare är att kunna skapa produkter som alla köper oavsett priset. Att sälja till ett nedsatt pris är ett nödvändigt ont, säger han.

Förklaringen till att så många är med på tåget och rear ut så många varor redan innan jul är att den hårda konkurrensen företagen emellan gjort att det blivit viktigare att sno åt sig kunderna från konkurrenterna än att maximera vinsterna.

– Om man kan sälja julklapparna tidigt tar man från konkurrenterna, säger Ulf Aagerup.

Jonas Arnberg är chefsekonom på Svensk handel. All reahysteri gör något med kunderna, menar han.

– Kunden vill inte handla till fullpris när det alltid finns ett nytt reatillfälle runt hörnet. Men man ska inte heller tycka synd om handeln för det är de själva som har satt igång det här, säger Arnberg.

De stora kedjorna kan överleva i en tillvaro fylld av kampanjer och reor. I stället blir de mindre butikerna de stora förlorarna.

– Inför en stor reahelg kan en stor kedja tillsammans med en leverantör fixa en bra deal på vissa varor. Då behöver inte kedjan ta hela smällen på sin lönsamhet. Men de små företagen har inte möjlighet att fixa en deal med någon leverantör – och de har inte heller råd att inte vara med på Black Friday.

Vad är nästa reatrend på väg till Sverige?

– I Sverige har folk tröttnat på 30 procent och vill ha 50 i stället. I USA har de tröttnat på 50 och vill ha 70. Den trenden kan komma hit. Och det finns en stor readag i Kina som heter Singles day, den 11 november. Det är oerhört stort och det är förvånande att inga svenska handlare har plockat upp det än.