Halländsk GM-bas tror på koncernens framtid

De 25 högsta cheferna inom GM får sänkta förmåner och löner. Bo Andersson från Falkenberg är nummer åtta i koncernledningen. – Jag ska nog klara mig hur det än blir, säger han.

ANNONS
|

Bo Andersson var i går i Tyskland för lanseringen av herrgårdsvarianten av Insignia, årets bil i Europa. Den kommer i nästa månad.

– Nästan all utrustning kommer från utomstående leverantörer. Särskilt i den situation vi befinner oss i dag är det viktigt att de får all information och att de får betalt i tid.

Förra året befordrades Bo Andersson till group vice president.

– Jag har ett av de tuffaste jobben. Vi köper för 110 miljarder dollar. I rådande världsekonomi har vi det ansträngt på alla marknader. Hårdast är det i Nordamerika där jag tillbringar mest tid. Vi är mest illa ute i USA.

ANNONS

En tung ryggsäck för GM är tolv miljarder dollar i pensioner och sjukvård till en miljon pensionärer och änkor.

– Om målet är att tjäna fyra miljarder så innebär alltså det i praktiken att vi måste tjäna 16 miljarder. Pensionerna är svåra att hantera och en av de bitar vi diskuterar med facket och regeringen om.

Expansionen i Mexiko, Indien och Kina har gått fort och har kostat pengar.

– Det blev inte bättre av att vi helt plötsligt tappade 40 procent av försäljningen. Aktieägare får ta sin del, facket måste jobba med oss och vi måste hitta en lösning på kostnaden för hälso- och sjukvården som tynger balansräkningen.

Representanthuset har gett klartecken för lån på 15 miljarder, inklusive Chrysler. Bo Andersson tror att senaten också kommer att säga ja.

Han poängterar att det lån som diskuteras är skattebetalarnas pengar.

– Därför är deras krav på en omstrukturering är rimligt.

Kommer GM att klara sig?

– Fullt klart, vi är fortfarande ett av USA:s fem största företag. Vi har kapar tio miljarder dollar genom att ta bort aktieutdelningen, stänga fabriker och hålla igen satsningen på vissa bilmodeller för att stoppa flödet av pengar som rann i väg. Det gjordes innan vi tog sista steget och gick till regeringen. Vi har visat en plan hur vi ska betala tillbaka.

ANNONS

GM med 300 000 anställda och tillverkning i 55 länder satsade för ett år sedan på hybridbilar som minskar förbrukningen till 1,5 litern i stadstrafik.

Amerikanarna protesterade när bensinpriset sköt i höjden, till sju kronor litern. I april började folk som en följd av detta köpa små bilar, typ Opel Astra. Men pendeln slog tillbaka redan i oktober.

– Försäljningen av stora bilar har ökat. När jag åkte hemifrån var priset 2,40 kronor litern. Törstiga bilar är inte längre ett problem.

Svårigheterna är finansiella eftersom bankerna strypt utlåningen. 70 procent av bilköpen sker på avbetalning eller leasing.

Enligt Bo Andersson är lönekostnaden på GM 20 dollar högre i timmen jämfört med bilarbetarna på Toyota.

– Det finns en plan på att sänka den kostnaden. Japanerna har större flexibilitet i sydstaterna och drar ner på antalet anställda när efterfrågan minskar. Vi måste tillverka lättare och mer bränslesnåla bilar. Det måste bli eftergifter både från aktieägare och långivare, säger Bo Andersson.

ANNONS