Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/11

Högtryck i sängkammaren – lufttrycksvibratorn ohotad etta

Löspenisen har fått maka på sig. Numera ligger det ofta en lufttrycksvibrator i de tusentals diskreta bruna lådor som skickas ut från sexleksakslagret i Genevad.

Du kan glömma dina ensamma stunder. Du kan lita på teknikens under. Är du ensam, ingen kris. Kärlek finns med batteri .

Rockbandet Wilmer X såg rakt in i framtiden med sin sång 1988. Drygt 30 år senare har teknik för sexuell njutning blivit vardagsmat.

Michael Ahlén, vd för Purefun Group som säljer sexleksaker via sajten vuxen.se, tror knappt att det är sant.

Michael Ahlén, vd för Purefun och vuxen.se, säljer sexleksaker i otroliga mängder. Lagret i Genevad är överfullt och företaget söker sig nu till andra och större lokaler. Bild: Henrik Williamsson
Michael Ahlén, vd för Purefun och vuxen.se, säljer sexleksaker i otroliga mängder. Lagret i Genevad är överfullt och företaget söker sig nu till andra och större lokaler. Bild: Henrik Williamsson

– Man tänker alltid att det blir svårt att öka nästa år. Att det borde plana ut. Men...

Men det gör det inte. Har du köpt en sexleksak på nätet i år? Då är du sannerligen inte ensam.

Michael Ahlén har snart hållit på i 20 år. Han minns de första åren i branschen.

– Då tyckte man det var bra att sälja för 100 000 i månaden. Säljer vi för bara 100 000 på en dag nu, då är det något fel. Om det inte är midsommarafton eller julafton, då är det inte många som handlar.

Lufttrycksvibratorn fick draghjälp av SVT

När vi ber honom göra listor över fem i topp-produkter för kvinnor och män (hela listan finns i bildspelet här ovan) är förstaplatsen enkel att besvara.

– Lufttrycksvibratorn. Den har funnits i fem år. Förra året fick den ett uppsving när SVT hade en dokumentär. Den funkar sjukt bra på kvinnor så att de blir väldigt tillfredsställda och den har ökat och ökat. Den är nummer ett, alltid.

Den gamla penisliknande dildon verkar däremot vara lite på glid, om uttrycket tillåts. Den säljer inte alls lika mycket som de modeller som bara är släta och gör sitt jobb.

Männens leksaker i klar minoritet

Kvinnor har det bra, verkar det som. De köper sköna grejor till sig själva. Eller köper deras män sköna grejor till dem.

– Det är 50/50 mellan könen som shoppar. Men sådant som killar köper till sig själva utgör kanske 20 procent av totalen. En fleshlight toppar väl kanske inte julklappslistan heller, säger Michael Ahlén.

En fleshlight är alltså en lösvagina. Formad som en mindre termos eller, som namnet antyder, som en större ficklampa. Den är ärligt talat inte särskilt snygg.

Lite mer av ögonfröjd har produkten som bubblar i botten av Michael Ahléns mans-lista: dockan.

Dockan ”Horny Amanda” blickar förföriskt ut ur sin kartong. Hon är till viss del uppblåsbar och tillhör inte den allra dyraste och mest realistiska sorten. Bild: Henrik Williamsson
Dockan ”Horny Amanda” blickar förföriskt ut ur sin kartong. Hon är till viss del uppblåsbar och tillhör inte den allra dyraste och mest realistiska sorten. Bild: Henrik Williamsson

– Stora realistiska dockor har fått ett uppsving de senaste åren. De säljer förvånansvärt bra med tanke på att de kostar 15 000 kronor. De brukar vara 160 centimeter långa, som en kort tjej, och väger 40 kilo. Men de är förstås svåra att stoppa undan.

Som vilket leksaksföretag som helst

När man går runt i det smockfulla lagret (företaget är på väg att flytta till större lokaler) är det som vilket leksaksföretag som helst. Här finns ett 15-tal anställda som går omkring och plockar och packar.

Här och där kan man se produkter som liksom bara blivit liggande på ett bord eller en hylla. Fast på de flesta arbetsplatser hade nog en bortglömd stor rosa dildo väckt uppmärksamhet. Här går alla förbi.

En rosa dildo i produktserien "Colours” ligger till synes glömd på ett packbord. I den här miljön väcker den inget uppseende alls. Bild: Henrik Williamsson
En rosa dildo i produktserien "Colours” ligger till synes glömd på ett packbord. I den här miljön väcker den inget uppseende alls. Bild: Henrik Williamsson

Lite av samma utveckling skönjer Michael Ahlén i samhället i stort.

– Det här har blivit så vanligt och accepterat, konstaterar han.

Än vill vi inte ståta med var vi handlar

Men en liten bit tabu finns kvar. Det står inte vuxen.se på de försändelser som förväntansfulla kunder hämtar ut hos sitt postombud.

– Nej, det är en brun låda med brun tejp. Det är tveksamt om det kommer en tid när vi kan sätta vår logga på lådan. Kanske om tio år, säger Michael Ahlén.