Här förvandlas vrak till pärlor

Gamla bilar är inte som kärlek. De rostar. Tack vare Bengt-Arne Johanssons verkstad kan nu trötta veteranbilar få nytt liv. Bland andra vårdas Gustav V:s olycksbil från Kungens kurva.

ANNONS
|

– Det är riktigt häftigt att ha den här, säger Bengt-Arne och visar de udda detaljerna på den kungliga Cadillacen från 1939.

Exempelvis finns ett inbyggt värmeelement till konungens fötter och en extra tuta för hans eventuella synpunkter på trafiken.

1945 satt Gustav V i soffan i baksätet när chauffören körde i diket i en vänstersväng utanför Stockholm. Sedan dess kallas olycksplatsen Kungens kurva och rymmer numera ett stort köpcentrum.

Att reparera den historiska bilen är ett av många uppdrag som vilar på Hallands veteranbilsreparatörer. När Bengt-Arne Johansson startade verksamheten för tre år sedan kunde han inte drömma om hur den skulle utvecklas.

ANNONS

–Jag började på 80 kvadratmeter i Fammarp och nu har jag 1 200 kvadrat och två års kö till verkstaden. Det är helt ofattbart hur stort det har blivit, säger han och skakar på huvudet.

Kunderna kommer från Ystad till Dalarna och behöver hjälp med allt från att byta en ruta till att göra en totalrenovering av sin veteranbil.

– Ibland har de själva försökt renovera i 20 år, men inser till slut att de behöver hjälp, ler Bengt-Arne.

I verkstaden, numera inrymd i en del av gamla Jutan i Oskarström, försöker han lösa det mesta. Mycket tid läggs på att jaga rätt reservdelar, tyger, däck och lack.

–Man får vara lite allkonstnär och väldigt noga. Det får inte synas att det är renoverat. Om jag inte hittar rätt grejer så får jag tillverka dem, säger Bengt-Arne, som tidigare jobbade på Volvo i Halmstad.

Intresset för veteranbilar har funnits sedan barnben och han blev ägare till sin första, en Volvodroska, redan som 16-åring. Passionen har han sedan låtit gå i arv och nu arbetar både sonen Patrik och dottern Erika i verkstaden, plus en anställd.

– Pappa gav mig en veteranbil när jag fyllde åtta. Det var en IFA F8 Cabriolet som var nedplockad i molekyler, berättar Patrik.

ANNONS

För tillfället har verkstaden ett tiotal bilar inne och Bengt-Arne visar entusiastiskt runt bland skönheter som en DeSoto Cabriolet, med ett stort dollargrin, och en klassisk Volvo Amazon 123 GT. En helt avblästrad Volvo P1800 ska så småningom få röd lack och ny svart inredning.

– Det är en dam som haft den i 40 år, och nu bestämt sig för att göra en helrenovering. Det kommer att kosta runt 125 000 kronor, men säljer hon den så får säkert 300 000. De senaste åren har priserna trissats upp av tyskar och holländare. Mina egna veteranbilar är nog min bästa pensionsförsäkring, konstaterar Bengt-Arne.

ANNONS