Här laddar du din elbil i Falkenberg och Varberg

Meningarna går isär om hur väl utbyggd laddinfrastrukturen är i Halland.
– Utifrån dagens behov är laddinfrastrukturen bra. Men efterfrågan kommer att öka och den behöver byggas ut efterhand, säger Patrik Ekheimer, energi- och klimatsamordnare på Länsstyrelsen i Halland.

ANNONS
LocationRinghals, Falkenberg||

Enligt riksförbundet för trafikanter – M Sverige – krävs tusentals nya laddstolpar för att täcka dagens behov. Organisationen pekar ut Halland som ett av tio län där antalet publika laddstolpar är för lågt. Detta är en uppgift som Patrik Ekheimer, energi- och klimatsamordnare på Länsstyrelsen i Halland, inte kan skriva under på.

Statistik som Ekheimer har tagit del visar att det finns 4 320 laddbara fordon i Halland. Med 789 publika laddpunkter innebär det att det går 5,5 bilar per laddstolpe, som med god marginal ligger inom EU:s rekommendation. (se mer info om rekommendationen i faktarutan längst ner i artikeln)

ANNONS

– Laddinfrastrukturen är bra längst med E6 och i kuststäderna men sämre i inlandet och vägar som går tvärs över landet, som till exempel riksväg 15, säger Ekheimer.

Varberg har flest laddstolpar i Halland

I Halland har Varbergs kommun högst antal laddstolpar, av totalt 259 laddstolpar finns drygt 90 i Väröbacka, närmare bestämt vid Ringhals.

– Vi har 96 stycken på våra parkeringsplatser, så det är vi som står för hela klustret. Många av våra medarbetare har laddhybrider så det är hundra procent beläggning på dem, säger Anna Collin, presschef på Ringhals.

Falkenbergs kommun sticker ut med antalet snabbladdare och har totalt 156 laddstolpar och 29 laddstationer. Vid en av dessa stationer brukar Ullaredsbon Göran Karlsson ladda sin elbil. Han har ingen möjlighet att ladda på arbetsplatsen utan stannar ofta till vid laddstationer vid Mellbystrand eller vid avfarten mot Falkenbergs centrum i anslutning till E6.

Därför kör Ullaredsbon elbil

– Jag är nöjd med utbudet eftersom jag kör Tesla, de har tänkt på den biten. Annars är utbudet begränsat, säger Göran Karlsson.

Han har testat andra bilmärken men stött på flera problem, som till exempel, väntetid på grund av att det enbart fanns en laddstolpe på platsen eller att den utlovade effekten inte stämde.

– Det finns appar men det visar inga priser och då kan man inte göra ekonomiska val. Jag har varit med om att det kostat 13 kronor per kilowattimme, då blir det dyrt att köra med el.

ANNONS

Varför har du valt elbil?

– För att mina barnbarn ska ha det bra. Det gäller att tänka annorlunda och planera. Under tiden bilen laddas passar jag på att jobba eller springer en runda.

Läs mer: Ny rapport: Hälften av bilarna laddbara om tio år

Här kan du ladda din elbil i Halland

Siffrorna är från den 6 november 2020. (December 2019)

Snabbladdare: 91 (82)

Laddpunkter: 789 (698)

Laddstationer: 161 (152)

Varbergs kommun: Laddstolpar: 259 Laddstationer: 39

Veddige: Stolpar: 4 och stationer 2

Väröbacka: Stolpar: 92 och stationer 3

Bua: 2 och 1

Rolfstorp: 4 och 1

Varberg: 144 och 35

Träslövsläge: 2 och 1

Tvååker: 11 och 3

Falkenbergs kommun: Laddstolpar: 156 Laddstationer: 29

Ullared: 55 och 9

Vessigebro: 1 och 1

Falkenberg: 88 och 16

Slöinge: 8 och 2

Ugglarp: 4 och 1

Halmstads kommun: Laddstolpar: 167 Laddstationer: 39

Kungsbacka kommun: Laddstolpar: 122 Laddstationer: 29

Laholms kommun: Laddstolpar: 62 Laddstationer: 18

Hylte kommun: Laddstolpar: 23 Laddstationer: 3

Källa: Länsstyrelsen i Halland som hämtar statistik från uppladdning.nu

Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1. Alltså max tio bilar per publik laddstolpe.

Källa: M Sverige

ANNONS