Dragplåster. Den stora ombyggnationen på Södra Cell påverkar regionens turismstatistik. Foto: Lotta Olsson
Dragplåster. Den stora ombyggnationen på Södra Cell påverkar regionens turismstatistik. Foto: Lotta Olsson

Gästarbetare drar upp turistsiffrorna

Halland ligger i topp i en nationell jämförelse om vilka län som ökat andel utländska övernattningar. Det visar sig snarare handla om en trämassafabrik än om att turisterna flockas.

ANNONS
|

Det är den statliga myndigheten Tillväxtverket som har mätt så kallade gästnätter runt om i Sverige. I det inkluderas många typer av tillfälligt boende som hotell, vandrarhem, camping och uthyrda privatbostäder. I hela Sverige ökar andelen personer på tillfälligt besök från andra länder. Bäst i klassen är Halland som hade 13 procent fler utländska övernattningar under förra året, jämfört med 2015.

–I Halland så är det Varberg, Kungsbacka och Hylte som har ökat sina utländska övernattningar. I Varberg hade vi en ökning på 40 procent. Det påverkar ju siffrorna i stort, säger Britta Antonsson som är destinationsutvecklare på Marknad Varberg.

ANNONS

I rapporten har man nämligen inte skiljt på de gästnätter som är arbetsrelaterade och de som kommer från turism. Om någon nu kommer att tänka på våren 2016 och det som var en av Sveriges största byggarbetsplatser ute på Väröhalvön, är denne på rätt spår.

– Vi följer trenden i Sverige med att till exempel turismen från Tyskland har ökat. Men sedan sticker länder som Finland och Polen ut och det är gästarbetare helt enkelt. Första halvan av 2016 hade vi ju arbetet med Södra Cell. Så för hela den halländska ökningen kan vi kanske inte säga ’hurra vad vi är bra’ just när det gäller turism, säger Britta Antonsson.

Hon menar att det också kan vara en anledning till att enklare typer av boenden ökar, snarare än hotell. I stället är det vandrarhem och Bed & Breakfast som ökar i regionen och det beror alltså på gästarbetarna. Men visst ser Britta Antonsson också att det finns en ökning av turister från andra delar av världen.

– I grund och botten har vi en låg andel utländska turister i Halland. Därför marknadsför vi hela regionen bland annat till Norge, Danmark och Tyskland. Det blir ju onekligen en större kundkrets att jobba med, säger Britta Antonsson.

ANNONS
ANNONS