Patienter ska själva få boka sina tider till tandläkaren framöver.
Patienter ska själva få boka sina tider till tandläkaren framöver. Bild: Kent Hallgren

Folktandvården vill minska sena återbud

Varje år dyker 23 000 patienter i Halland inte upp på sina inbokade tandläkarbesök. Nu ska en ny metod göra att tandläkarnas tid används bättre och öka valmöjligheterna för patienten.

ANNONS
LocationHalland||

Patienterna kommer under hösten att erbjudas via brev själva logga in och välja en tid via 1177 när de kan komma på undersökning hos Folktandvården Halland. Tidigare har de fått en kallelse med förutbestämd tid hemskickad med posten.

För vissa passar inte tiden, det händer att patienter uteblir eller avbokar med kort varsel.

– Vi tappar mycket tid på sena återbud och uteblivande patienter, säger Jelena Sannabo, områdeschef på Folktandvården Halland.

Coronapandemin bakom förseningar

Nu ligger Folktandvården dessutom efter med kallelser till viss del beroende på coronapandemin. Av 200 000 inbokade besök på ett år är det 23 000 patienter som uteblir eller avbokar sent vilket uppgår till elva procent.

ANNONS

Det är väldigt arbetskrävande och näst intill omöjligt att få en annan patient att komma när någon avbokar med kort varsel.

Det nya sättet, där patienten själv får boka en tid via webbtidboken på 1177.se/halland, kommer successivt att börja användas på folktandvårdsklinikerna under hösten.

Jelena Sannabo, tandvårdschef i Region Halland.
Jelena Sannabo, tandvårdschef i Region Halland.

– För de som inte vill eller kan logga in på 1177.se går det fortsatt bra att ringa till kliniken för att boka tid. Bokar patienten ingen tid under tre veckor så skickas ett nytt brev vid samma tidpunkt året därpå, säger Jelena Sannabo.

Barn och ungdomar, samt de med särskilda behov, kallas på samma sätt som tidigare, med en fast tid, men med möjlighet till ombokning via 1177.se eller via telefon till kliniken. Den här nya rutinen kommer att följas upp framöver för att se om den får önskad effekt.

ANNONS