"Får väga det ena mot det andra"

Fyra frågor till Gösta Bergenheim, Hallandstrafikens ordförande, som på måndagsmorgonen tog emot en lista med 2 360 namnunderskrifter om fler tågstopp i Åsa.

ANNONS
|

Hur ser du på namninsamlingen från samhällsföreningen Åsa 365?

– Den tyder på stort engagemang. Åsa är en succé. Vi i Hallandstrafiken och Region Halland är jätteglada att detta har fått ett så stort genomslag. Och jag är väl inte jätteförvånad, det är ett begripligt önskemål att man vill att så många tåg som möjligt ska stanna där. Detta återspeglar en framtidtro från Åsaborna.

Kommer invånarnas önskan att gå i uppfyllelse?

– Vi tittar på förutsättningarna. Vi har inte bara ansvar för sträckan Varberg-Göteborg utan måste se till helheten. Är det snävt med tiden kan tågen söderifrån hamna bakom ett pendeltåg i Kungsbacka. Men vi har inte stängt några dörrar, vi jobbar för mer trafik på Västkustbanan och så småningom kanske vi kan få fler tåg från Halmstad eller möjligen Varberg.

ANNONS

Förutom Åsaborna har ju också Liberalerna lyft frågan om fler tågstopp i Åsa. Hur aktuell är frågan för Hallandstrafiken?

– Vi har det här under lupp och kommer att diskutera det på mötet på fredag, men då tas inga beslut. Alla tåg stannar för örigt varken i Varberg, Falkenberg eller Kungsbacka. Det beror till exempel på attraktiviteten och den tid man vill ha för hela tågresan. Vi förstår att det finns ett önskemål från Åsabor och vi tar med det i våra diskussioner, samtidigt är vi måna om att helheten ska fungera så bra som möjligt. Man får väga det ena mot det andra.

Många pendlare klagar på trånga tåg. Hur ser ni på det?

– Det är ett bekymmer temporärt att det är trångt på tågen, men det är ett problem som man som ansvarig tycker är ganska trevligt - det innebär ju att många åker. Vi ser generellt en bra ökning på Hallandstrafiken och det gläds vi åt, samtidigt är det en utmaning att hitta en möjlighet att möta efterfrågan på fler tåg. När vi inför något ska det kunna gälla långsiktigt, och inte bara för ett halvår.

ANNONS