Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Farliga tider i trafiken. Kylan gör nu att det fläckvis kan vara halt på vägarna. NTF poängterar att man därför måste anpassa farten och avstånden – även om man har en tid att passa på julafton.

Experternas råd inför värsta trafikhelgen

Årets värsta trafikhelg stundar. Från och med jul till och med trettonhelgen beräknas 1 300 personer skadas på svenska vägar. – Kylan och halkan gör att det känns extra oroligt i år, säger Inge Engkvist på NTF Halland.

Enligt statistik som Motormännen tagit fram kräver jul- och nyårstrafiken i Sverige ett liv om dagen. Allra värst brukar det vara dagen före julafton, då i genomsnitt två personer mister livet i trafiken och närmare 70 personer skadas.

– Felet är oftast att folk är så stressade inför julen. Kombinerar man det med att många är ute och kör och att det kan vara halt blir resultatet oroväckande, säger Inge Engkvist, chefskonsulent på NTF Halland (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande).

– Stressen börjar många gånger kvällen innan man ska ge sig iväg. Om det packas in i det sista och man sedan inte sover tillräckligt är man ingen bra bilförare på morgonen, menar han.

Inge Engkvist poängterar vikten av att planera resan med goda marginaler.

– Man måste anpassa farten efter väglaget och ändå ha tid för pauser, annars blir det lätt en massa farliga omkörningar om man känner att man är sen.

Han pekar också på den nya Sifo-undersökningen som visar att var tredje bilförare läser eller skickar sms under färd.

– Den som ska meddela att den är sen till julfirandet måste se till att stanna först. Det räcker att man tar blicken från trafiken en sekund för att något allvarligt ska kunna hända, säger han och tillägger:

– Det tänkandet måste man ha även för gps-utrustningen. Många sitter och matar in olika platser medan de kör.

Hans övriga råd i vintertrafiken handlar om att fylla på spolarvätska med rätt fryspunkt, och ha med extra i reserv, samt ha tillräckligt mönsterdjup på vinterdäcken.

– Lagen säger tre millimeter, men det är absolut minimum.

Han varnar även för att packa för tungt i takboxen.

– Blir tyngdpunkten för hög så kan färden bli livsfarligt vinglig.

Inne i bilen vill han att resenärerna har med tjocka kläder att ha utanpå finkostymen och finklänningen ifall det blir stopp på vägen.

– Och reflexvästen måste finnas lättillgängligt och inte under alla paketen i bagaget.

Det är också viktigt att inte lägga en massa lösa föremål inne i kupén.

– Vid en inbromsning flyger de framåt med stor kraft, säger Inge Engkvist och drar paralleller till Vägverkets gamla bälteskampanj om elefanter i baksätet.

Han hoppas nu på att folk som är flera i bilen turas om att köra.

– Det värsta är om någon försöker köra 100 mil i ett sträck. Då är risken stor att den tappar koncentrationen.