Elva personer omkom i trafiken under 2015

Elva personer avled på vägarna i Halland under 2015. Det är en av de värsta noteringarna under 2010-talet.

ANNONS
|

Det märks alls ingen minskad trend i dödssiffror för Halland, inte heller om man blickar 5–6 år tillbaka. 2014, exempelvis, dog tre personer på vägarna i länet.

De elva dödsfallen 2015 omfattar tio olyckor; vid en krock mellan en svängande personbil och långtradare på Nissastigen i Hylte i september avled två personer; en kvinna omedelbart vid olyckan och hennes väninna, föraren, senare på sjukhus.

Olyckstalen – både dödade och svårt skadade finns att ta del av - är preliminära. Först om ett kvartal slår Transportstyrelsen fast de slutgiltiga siffrorna. Då har man kunnat räkna in de som senare avlidit på sjukhus av skador och även räknat bort dem som eventuellt kan räknas som självmord.

ANNONS

Sifforna visar att var det lång färre svårt skadade i hallandstrafiken under 2015, jämförts med tidigare. Det var i fjol 91 personer, att jämföra med årsgenomsnitt på 128 under de sista sex åren.

Transportstyrelsen rapporterar dock att det finns problem med Polisens dokumentationssystem för olyckor, som gör att senare års siffror är svåra att jämföra med tidigare års.

Just nu finns ingen på Transportstyrelsen som kan kommentera det faktum att övergripande trafiksäkerhetsmålet i Sverige – inga döda och svårt skadade i trafiken– i Halland i dag ligger lika avlägset som för sex år sedan.

–Mittsepareringen, anläggandet av cirkulationsplatser och hastighetskameror bör i Halland ha fått effekt, på samma vis som på olycksutvecklingen i övriga landet. Mittseparering exempelvis, gör en vanlig två-fältsväg nästan lika säker som en motorväg, säger däremot Hans Johansson, regional samordnare för Transportstyrelsens datainsamling kring trafiksäkerhet, Strada.

I vart fall ingen av dödsolyckorna 2015 skedde genom krock på mittseparerade partier av riksvägarna i länet.

Värt att påpeka är kanske att heller ingen av dödolyckorna i länet har skett med cyklister inblandade. Allt fler allvarliga cykelolyckor har pekats ut som ett problem, och av Trafikverket angetts vara en bärande förklaring till att dödstalen i trafiken inte går ned just nu.

ANNONS

Två av olyckorna 2015 med dödlig utgång, rör fotgängare som blivit påkörda av fordon, båda i gatumiljö i tätort.

Malin Lundgren, verksamhetschef för NTF Väst (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) säger att det efter det är dags att söka nytt perspektiv – efter det fokus som varit på vägarnas utformning och säkra fordon.

– Olyckstalen har på väg mot nollvisionen planat ut, även på andra håll än i Halland. Vi måste nog också titta på bilförarnas beteenden. Det är ju till syvende och sist människor som kör fordonen och gör misstag.

Hon nämner hastigheter, trafiknykterhet och även bältesanvändning som delar i det. Det är för övrigt något som Polisen är satt att kontrollera. Men Malin Lundgren vill även att man gör insatser för förarnas beteende i sina bilar i stort, exempelvis användningen av mobiltelefoner.

– Det finns olika beteenden som gör att man inte håller ögonen på vägen.

ANNONS