Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: Roger Larsson

”E 6 är en dödsfälla vid vinterväglag”

Vintertid är E6 mellan Getinge och Skrea rena avrättningsplatsen. Det hävdar lastbilsföraren Claes Dahlgren, Halmstad, som kör sträckan flera gånger i veckan.

Att där händer många olyckor är ingen slump, enligt Claes Dahlgren.

– Underlaget som består av betongblock kan bli glashalt när det råder vinterväglag. Betongblocken lagrar både värme och kyla. Om det börjar regna vid låg temperatur blir vägbanan lika hal som om den var belagd med kakelplattor. Att sanda och salta hjälper inte, säger han.

Nyligen var han en av många som stod i kö medan räddningsarbetet pågick med en lastbil som kört in i mitträcket. Den dagen inträffade flera olyckor på vägsträckan mellan Getinge och Falkenberg.

– Backen vid Laxbutiken var som en kälkbacke, berättar han.

Claes Dahlgren är lastbilsförare sedan många år och har passerat åtskilliga olyckor med lastbilar och personbilar inblandade. Han känner vägarna i Halland, inte minst E 6 norrut och söderut. Men det betyder inte att han känner sig säker som förare.

– Hittills har jag inte råkat ut för någon olycka. Men det är rena rama turen. När vägen är blixthal räcker inte alltid skicklighet vid ratten. Man måste ha änglavakt också.

Det är i backarna, när fordon bromsar in, som olycksrisken tycks vara som störst. Hjulen får inget fäste utan glider nedför vägbanan.

Claes Dahlgren önskar att Trafikverket tar den höga olycksrisken på E6 på allvar och gör förbättringar. Hans förslag är att lägga om vägbanan med asfalt eller sätta upp elektroniska tavlor som varnar för halka.

Från Trafikverkets sida tror man inte att det är vägbeläggningen är boven i dramat.

– Betongen har funnits där sedan E6 byggdes ut till motorväg för 20 år sedan. Det är samma exklusiva vägmaterial som man har på Autobahn, och på sträckan Stockholm och Arlanda. Det är bättre än asfalt och betydligt jämnare, säger Mats-Inge Persson, projektledare på Trafikverket Väst.

Han tror snarare att det är lutningen på vissa partier av E6:an som kan ställa till problem.

– Ibland lutar vägen samtidigt som den böjer av uppåt, till exempel vid Susedalen norr om järnvägsbron. Det är väldigt lömskt, särskilt om det finns vatten på vägen.

I en vertikal kurva är våta vägbanor i kombination med hög hastighet och dåliga däck en mardröm.

– Det har varit flera olyckor i sådana kurvor, där fordon har kört in i mitträcket på grund av vattenplaning , säger Mats-Inge Persson.

Att bygga bort vertikalkurvorna tror han knappast är aktuellt. Det skulle bli väldigt dyrt.

– Rådet är att ta det försiktigt. Kör man i 80 klarar man de flesta väderförhållandena på E6, säger han.