Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Det här gäller för ditt elfordon

Elsparkcyklar, elscootrar och longboards blir allt vanligare. Men få känner till trafikreglerna som dessutom är något luddiga och under utredning.

Tiden då enbart cyklar förekom på våra gång- och cykelbanor är förbi. Numera syns allt oftare inslag av elsparkcyklar, elscootrar, eldrivna longboards och inte minst elcyklar.

Men vilka trafikregler gäller egentligen för de nya eldrivna fordonen? Enligt polisen i Falkenberg är det få som har koll på det.

– Framför allt är det ett föräldraansvar att se till vad det är barnen åker på. Många är ovetande om det här. Man hittar fordonet på en hemsida och tänker att det är en perfekt present till sitt barn. Tyvärr säljer många företag utan att säga vad som gäller, säger Jonas Franzén, polisassistent i Falkenberg.

Luddiga regler kring elfordon

Reglerna är så pass luddiga att det nu pågår en utredning med förenklade regler för just eldrivna enpersonsfordon. Utredningen är beställd av regeringen och ska vara klar och redovisas av Transportstyrelsen 1 mars nästa år.

– Det är lite rörigt och det kommer många nya fordon, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.

Det finns i alla fall en tydlig regel att förhålla sig till: samtliga elfordon klassas som cykel om de som mest kommer upp i en hastighet på 20 kilometer i timmen och har en motor på max 250 watt.

Då ska elfordonet uppfylla krav som bromsar, reflexer, ringklocka och lampor. Är man under 15 år ska föraren bära hjälm.

Klassas som moped om det går för fort

Men om elfordonet går fortare än 20 kilometer i timmen eller har en högre watt på motorn räknas den inte som en cykel. Enligt Transportstyrelsen ligger då moped klass 1 närmast till hands. Då ska fordonet registreras som moped efter en giltig mopedbesiktning.

Men det är tveksamt om exempelvis elsparkcykeln uppfyller de tekniska kraven som ställs för att klassas som moped. Ett av kraven är exempelvis att den ska ha ett säte.

Har elfordonet inte registrerats som en moped räknas det som ett oregistrerat fordon och får då enbart köras inom ett inhägnat område. Ett fordon som inte borde framföras i trafiken är elscootern ”Fatbike”, det menar Jonas Franzén.

Den har en motor på 1000-2000 watt.

– Den får inte framföras på allmän väg eller på cykel- och gångbanor i Sverige. Du får bara köra den på ett inhägnat område, säger Jonas Franzén.

Enligt Transportstyrelsen kan man dock använda elscootern i trafiken om den uppfyller kraven för en moped. Hur många som registrerats är dock oklart. Tidningen har begärt ut statistik från Transportstyrelsen utan svar.

Populärt bland yngre

Jonas Franzén vill att föräldrar ska inse att det finns risker med de nya populära fordonen.

– Det är farliga fordon, det är mycket kraft och de är enkla att få tag på. Framför allt är det många unga som framför dem och andra trafikanter förväntar sig inte alltid att det kommer någon så fort på gång- och cykelbanan, säger Jonas Franzén.

Skulle man köra ett elfordon som går snabbare än 20 km/h eller har starkare motor än 250 watt kan det räknas som olovlig körning om man inte har rätt behörighet.

Så sent som i förra veckan körde en kvinna in i stolpe i Falkenberg med sin elscooter och misstänks just för olovlig körning.

Det är också olagligt att dricka alkohol och framföra fordonet. Förra året dömdes en 31-årig man för rattfylleri efter att ha kört en elscooter på Holgersgatan i Falkenberg. Han menade att fordonet var klassat som cykel men poliskontrollen visade att den gick i 30 kilometer i timmen, vilket då ska liknas vid en moped.

Pernilla Bremer på Transportstyrelsen påpekar också att man bör undvika att cykla och dricka alkohol.

– Om du inte kan framföra ditt fordon på ett säkert sätt, då ska du inte cykla, säger hon.