Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/10

Coronapandemin eggar efterfrågan av lokal mat från Falkenberg och Varberg

Sverige importerar hälften av allt livsmedel från utlandet. I samband med corona har efterfrågan av lokalproducerad mat ökat hos de stora matkedjorna. Halland är nu ett av tre län som är utvalt för att ta sig in hos storjätten Ica.

Efterfrågan av lokalproducerad mat har ökat under pandemin. Något som grossistjätten Ica noterat. Nu letar dagligvaruhandeln efter småföretag i länet för att öka det halländska utbudet.

– I samband med coronapandemin har vi blivit medvetna om hur sårbara vi är när det gäller livsmedelsförsörjning i Sverige, berättar Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare på Hallands Matgille. I dagsläget är endast femtio procent egen produktion, medan de resterande femtio är importerat, vilket är mycket.

Till följd har Hallands Matgille, ett projekt som arbetar för att utveckla och anpassa det Halländska näringslivet, ordnat en så kallad pitch mellan åtta halländska mikroaktörer och grossisten Ica. I mitten av november skall de få presentera sina produkter i hopp om att de ska börja säljas i butik.

– Vi vill skapa en dialog där parterna skall förstå varandra bättre, säger Anna-Maria Spaniol. Det bubblas mycket kring maten i Halland, men att få produkter ut på hyllorna hos de stora dagligvaruhandlarna är en hög tröskel att ta sig över.

Urvalet av producenter skedde via en öppen process på Matgillets sociala medier, där de efterfrågade företag som kände sig redo att växla upp mot dagligvaruhandeln.

– Detta ligger alldeles rätt i tiden för oss, säger Lisa Lemke som deltar i pitchen för Skrea Matbruk och Prostens Pizza. Det har funnits en fördel med corona i att vi kunnat frigöra en del tid till saker vi inte hunnit med tidigare.

En sådan sak har varit att utveckla koncept och produkter att placera på marknaden.

– Att vara med i pitchen är en jättespännande grej för oss. Men vi skiljer oss lite. De andra har redan färdiga produkter, men vi har fått sätta oss ner och vara kreativa.

Lisa Lemke ser det som att de säljer en idé. De vill både förädla andras lokala produkter och inkludera egna. Men exakt vad som kommer att presenteras vill hon inte avslöja än.

– Den gottepåsen håller jag på lite till. Vi vill erbjuda produkter både till fest och vardag. Få in det lokala där hemma helt enkelt. Vi ser att bekvämlighetstrenden ökar och att man vill köpa färdigt. Det är det spåret vi följer.

Anna-Maria Spaniol ser en stort potential i samarbetet och beskriver det halländska landskapet som ett enormt skafferi.

– Halland är en miniatyr av Sverige. Vi har det öppna havet, åkermarkerna, skogen, sjöarna, de vilda djuren och mer därtill. Det är en fantastisk palett, med många producenter som förädlar och framställer otroliga varor.

Det är totalt nio Icabutiker i regionen som den digitala pitchen kommer att beröra. Men det kan bli betydligt fler än så.

– Det kan leda till ett kliv in i den nationella varuhandeln, säger Anna-Maria Spaniol. Vi har så duktiga livsmedelsproducenter i Halland. Vi vill att småföretagen skall få chans att anpassa sin produktion, men även möjlighet att levla upp. Skulle det finnas ett intresse så kommer vi att fortsätta samarbeta med fler lokalproducenter i framtiden.

Men att lansera nationellt är inget som är aktuellt för Lisa Lemke.

– Vi är väldigt hårda med det vi gör. Vi kommer aldrig tumma på kvalitet och produktion. Jag tror att det nationella skulle bli på bekostnad av den biten. Men det är en rolig grej att få ut produkter i resten av Halland, utanför Skrea backe.

Halländska producenter som ska delta i Ica-pitchen:

Hagarnas mejeri

Cajom Pepparrot

Subbe Bryggeri

Skrea Matbruk

Prostens Pizza

Gavies Gårdar

Hildurs Hörna

Stafsinge Tonic