Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Coronakrisen gynnar Hallands gårdsbutiker

Restaurangbranschen går på knäna och butiksdöden är ett faktum. Coronakrisen har slagit hårt mot flera näringar. Men det finns en bransch som inte har påverkats negativt av den pågående pandemin – gårdsbutikerna.

Bara några månader innan virusutbrottet i Sverige rapporterade Hallands Nyheter om en ökning i försäljning på gårdsbutikerna. Vad butiksinnehavarna inte visste då var att den stundande pandemin skulle innebära ytterligare ett uppsving.

– Vi märkte redan tidigt på året att det kom mer folk, säger Ivar Nilsson på Tångagård i Falkenberg. Men att det skulle bli en sån otrolig ökning trodde vi aldrig.

Ivar Nilsson tror att folk särskilt under pandemitider vill veta var maten kommer från. Gården har dubblat omsättningen sedan ett år tillbaka och Ivar Nilsson är en av flera som vittnar om en kraftig ökning av försäljningen.

– Hösten har bara myllrat på och vi har sålt hur mycket som helst, berättar Richard Näslin, ägare till Gunnagåd i Svartrå. Förra året hade vi 1000 besökare på gården, i år har vi hittills haft runt 8 500.

Richard Näslin berättar att han är orolig över hur han ska klara julen. Problemet är att han kan ha tagit emot fler ordrar än vad han klarar leverera.

– Omsättningsmässigt har vi ökat med 50 procent. Trots att vårat stödjeben restaurangförsäljningen har totalkapats till följd av corona. Om den funnits kvar är jag övertygad om att vi hade dubblerat eller mer.

Blev tagen på sängen

Även Monica Bondeson på Skrea ost i Falkenberg har upplevt liknande framgång.

– Jag blev helt tagen på sängen när det började komma så mycket folk. I somras var det helt otroligt, berättar hon.

Även om handling i gårdsbutiker ofta betraktas som en sommaraktivitet, ser de flesta gårdsbutiksägarna en stor ökning även under vår och höst. Monica Bondesons försäljning har ökat med runt 30 procent, men det hade troligtvis blivit ännu mer om hennes produkter inte tagit slut.

– Det började redan i mars, säger Monica Bondesson. Jag har besök av många äldre, som jag tror handlar nödvändigheterna på avhämtning i butikerna och sedan åker ut till mig för att köpa godheter som man vill unna sig.

Gårdsbutiksägarnas ägare har flera teorier om vad detta kraftiga uppsving kan bero på. Den gemensamma nämnaren är coronapandemin.

– Folk är mer ute i naturen och då åker man kanske även inom en gårdsbutik, spekulerar Jeanette Carlsson, ägare till Öströö fårfarm. Jag tror att många svenskar värnar om det man har på nära håll nu, särskilt när man inte kan resa.

”Det är inte vi som behöver svenska folkets stöd”

Jeanette Carlsson tror att många har lite extra pengar i plånboken till följd av reseförbudet och därför väljer att unna sig. Ett spår som även Richard Näslin är inne på.

– Folk har mycket mer pengar. Visst har vissa blivit av med jobb, men familjer som vanligtvis reser till Thailand eller åker på skidsemester kan inte göra det nu. Vi letar upplevelser och när vi inte kan gå på konserter eller på bio så blir det maten. Svenskar är mer patriotiska gentemot våra egna produkter än vad vi vill erkänna.

Richard Näslin tycker istället att man ska vända blicken till en annan del av branschen som behöver mer stöd i pandemitider.

– Det känns lite ironiskt att säga det, men det är inte vi gårdsbutiker som behöver svenska folkets stöd. Krog- och restaurangägare är också vanliga människor och de går verkligen på knäna. Om man vill stötta och hjälpa är det de som behöver hjälp.