Arbetsförmedlingen vill bli mer digital

Fler ska få hjälp via telefon och webb i stället för att fysiskt förflytta sig till ett kontor. Det är målet med Arbetsförmedlingens nya digitala offensiv.

ANNONS
|

Satsningen innebär att arbetssökande ska kunna få hjälp av arbetsförmedlare via till exempel mejl och chatt, i stället för att ta sig till lokalerna för att prata öga mot öga.

"Många av våra kunder vill möta oss via digitala kanaler och de pekar då främst på snabbhet och enkelhet" kommenterar Anna-Lena Wakenius, arbetsförmedlingschef i Halland, satsningen i ett pressmeddelande.

Tidigare har det gått att skriva in sig på Arbetsförmedlingen via webben, men den nya satsningen innebär att fler tjänster blir tillgängliga online. Bland annat kan man nu ha sitt första planeringssamtal med en förmedlare över telefon eller videosamtal.

ANNONS

I pressmeddelandet ger man exempel på fler tjänster som man hoppas att digitalisera och göra nåbara via telefon och webb, till exempel coachning och uppföljning av arbetssökandet, matchning till arbete, tips och feedback på cv och personligt brev, webbinarier, poddar, information om aktivitetsrapportering, arbetsmarknadspolitiska program och beslut om intervjuresor.

Den digitala satsningen är nationell och väntas vara fullt utbyggd under 2019.

ANNONS