Öresundstågens övergång till SJ har inte varit smärtfri

Inkörningsproblem på SJ:s nya verkstad i Skåne bidrar till trängsel på Öresundstågen. – De har haft väldiga problem med verkstaden. SJ har inte lyckats med den biten, säger Peter Gyllander, presschef på Hallandstrafiken.

ANNONS
|

SJ tog över driften av Öresundstågen i december förra året. Förväntningarna var höga. Bättre information och service samt punktligare tåg utlovades. Underhållen av tågen skulle flyttas från en depå i Danmark till Hässleholm. Enligt vd:n på SJ Öresund AB skulle flytten innebära mindre trängsel på tågen och färre inställda avgångar.

Men när det kommer till trängsel har det dock varit en motsatt effekt. Hallandstrafiken har noterat ett ökat antal klagomål i januari på grund av att Västkustbanan ofta har trafikerats med korta tåg.

– I vår beställning av tågen i Halland finns det avgångar som ska ha två tågsätt, andra har bara ett tågsätt. Detta baseras på resandet. Det är när avgångarna som ska ha två tågsätt blir ”korta tåg” som trängsel uppstår även om resandet har halverats, säger Peter Gyllander på Hallandstrafiken.

ANNONS

Han fortsätter:

– Det är färre och färre tåg som står på verkstaden så det går åt rätt håll men det går alldeles för långsamt.

Gyllander framhåller dock att trängseln som uppstod inte enbart berodde på att många tåg stod på verkstaden. Det var även olyckor och spårspring som låg bakom att rätt antal vagnar inte kunde kopplas på.

Hur tycker du att SJ har levt upp till förväntningarna så här långt?

– Inte bra. Inte okej. Men bättre. Vi har ställt som krav att inte deformera under rusningstid och det har gett resultat, säger Peter Gyllander.

SJ:s plan var att allt underhåll skulle genomföras i Skåne men lösningen har justerats. Underhåll sker fram till 2023 fortfarande till viss del i Danmark och problemen med den nystartade verkstaden i Hässleholm förklarar vd:n för Öresundståg AB så här:

– Det har varit en del inkörningsproblem med teknisk utrustning och det är en stor arbetsplats med ny personal som ska lära nytt. Det har bland annat tagit tid att jobba med felsökningar, säger Maria Holmgren.

Läs mer: Omöjligt att hålla avstånd när Hallandstrafiken bara sätter in korta tåg

Finns det någon prognos på när det kommer rulla på som vanligt i verkstaden?

ANNONS

– Det är en jättebra fråga som jag önskar jag kunde svara på, säger hon.

Enligt Maria Holmgren blir det problem vid störningar i infrastrukturen, som till exempel under snöfallet den 17 februari.

– I går körde vi 31 turer med någon vagn mindre än planerat totalt sett i systemet. Då var vi inte tillräckligt bra mot kund.

Regeringen har beslutat att kollektivtrafik där resenärer reser längre än 15 mil ska begränsa bokningsbara platser till 50 procent.

Hur efterlever ni restriktionen som gäller från 14 februari till den 31 maj?

– Vi har tolkat det som att det berör hela vårt system. Även om vår genomsnittskund åker sex mil. Vi har under hela pandemin planerat för att köra trafiken så att det alltid är minst hälften av platserna lediga och under denna månad kommer statistik över hur genomsnittsbeläggningen ser ut på olika avgångar finnas på vår hemsida oresundstag.se, säger Maria Holmgren.

Kan resenärer med periodkort bli nekade att gå ombord ett tåg?

– Ingen kan bli nekad utan vi pekar på resenärens ansvar.

I den senaste versionen av Skånetrafikens app kan resenärer få tillgång till prognoser på hur många som brukar resa. Är Hallandstrafiken på gång med en sådan funktion?

ANNONS

– I dag har vi inte den tekniska möjligheten att få in den informationen som Skånetrafiken har. Vi har med det i vårt utvecklingsarbete men det kommer inte ske i närtid, säger Peter Gyllander på Hallandstrafiken.

ANNONS