Framtidens bil – så dyr är den

Det pratas mycket om elbilar just nu. Försäljningen ökar kraftigt och de börjar synas på gatorna. Men priset är fortfarande avskräckande för vanliga kunder.

ANNONS
|

I fjol fördubblades antalet elbilar i Sverige. Det elektriska lyxåket Tesla är ett samtalsämne vid många kaffebord och en del vardagsbilister börjar fundera på att helt eller delvis ta steget över till eldrift. Flera nya modeller har aviserats de senaste veckorna.

–Bilen går helt vibrationsfritt, det kostar nästan inget att köra och du har ruskigt bra miljösamvete, säger Magnus Johansson, elbilsägare i Trollhättan och vice ordförande i föreningen Elbil Sverige.

”Bränslekostnaden” ligger på ett par kronor milen om du laddar hemma. Men trots det blir den totala milkostnaden ungefär samma som för vanliga bilar – det beror på att inköpspriset är högre och därmed värdeminskningen större.

ANNONS

–Det sämsta med elbilarna är att de fortfarande är så dyra. De som kör dem idag är ”early adopters” som gillar ny teknik, säger Johansson.

Därmed drar sig många privatpersoner för att gå över. Trots fjolårets ökning är antalet elfordon ganska litet och de flesta ägs av företag eller förvaltningar.

I Norge, som har kraftiga subventioner, ser det annorlunda ut; var sjätte ny bil är elektrisk och under rusningstid är bussfilerna in mot Oslo fyllda av köande elbilar.

I Sverige väljer många milhöbilister så kallade laddhybrider, även kallade plug in-hybrider, med både laddbar elmotor och förbränningsmotor. Fördelen är att man klarar korta resor i stan med eldrift och samtidigt kan köra långa sträckor utan att jaga laddstolpar. Magnus Johansson spår dock att laddhybriderna kommer att försvinna med tiden.

–Jag tror att de blir en parentes för de är väldigt dyra att tillverka. Det är egentligen två bilar i en.

Vad ska en privatperson som är intresserad av elbil tänka på?

–Kontakta några olika handlare och bilda dig en egen uppfattning. Hyr gärna elbil en helg och provkör, det finns flera företag som hyr ut.

Elbil Sverige utsåg i höstas Volkswagen E-Golf till Årets elbil 2015. Föreningen Gröna bilister, å sin sida, korade häromveckan Nissan Leaf till Miljöbästa bil 2016, både för privatpersoner och företag. Leaf har ett relativt måttligt pris och är Sveriges mest sålda elbil. Den som köper den måste dock leva med en räckvidd på max 25 mil – längre resor kräver planering.

ANNONS

–Det är viktigt att se över sitt transportbehov. Många har onödigt stora bilar för att kunna köra till fjällen en gång om året. Elbilen är jätteviktig i storstaden där det är problem med luftkvaliteten, säger Martin Prieto Beaulieu på Gröna bilister.

I tabellen nedan till höger finns fakta om Sveriges vanligaste elbilar/laddhybrider och, som jämförelse, fakta om liknande konventionella bilar.

Antal registrerade fordon:

Göteborg: 506 elbilar, 506 laddhybrider

Västra Götaland: 1158 elbilar, 1163 laddhybrider

Halland: 261 elbilar, 153 ladd-hybrider

I hela landet finns cirka 6400 elbilar och cirka 9900 laddhybrider.

Vanligaste modellerna

Elbilar: 1. Nissan Leaf 2. Tesla Model S 3. Renault Zoe 4. VW E-Up 5. VW E-Golf

Laddhybrider: 1. Mitsubishi Outlander 2. Volvo V60 D6/D5 plug-in 3. Toyota Prius 4. VW Golf GTE 5. BMW i3 Rex

Källa: Power circle/databasen Elis

Vad betyder termerna?

Elbilar drivs enbart med laddbara batterier.

Laddhybrider har både elmotor och bensin- eller dieselmotor. De laddas från elnätet och kan köras några mil med eldrift.

Vanliga hybridbilar har dubbla motorer och laddas under färd, exempelvis vid inbromsning och tomgång. De kan inte laddas utifrån.

Miljöbilar är en samlingsterm som omfattar bland annat el-, etanol- och gasbilar samt snåla bensin- och dieselbilar.

Supermiljöbilar är elbilar och laddhybrider.

Källor: ne.se, miljofordon.se

Norrmän kör grönt

Elbilar är mycket vanligare i Norge. De är befriade från bland annat moms och trängselskatt.

I fjol såldes närmare 26000 elbilar i grannlandet, 17 procent av alla nya personbilar. Bästsäljaren var Volkswagen E-Golf.

Laddhybriderna ökar också – i fjol hade de 5 procent av den norska marknaden. Mitsubishi Outlander var populärast.

ANNONS