Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Vd:n Magnus Björkman slår ifrån sig kritiken

Magnus Björkman, vd på ISGG, menar att företaget inte håller kvar kunder som inte minns att de ingått avtal med dem. ”Låter osannolikt”, skriver han om det Malin Kvists mamma råkat ut för.

Malin Kvist har anmält Increment Security Group Gothia AB (ISGG) till både Konsumentverket och polisen. Hon menar att hennes mamma lurats på ett abonnemang om id-assistans.

Företagets vd, Magnus Björkman, ger en annan version i ett längre skriftligt svar till tidningen.

– Jag vill börja med att vi givetvis inte håller kvar kunder som inte minns om att de gått in i avtal med oss. Om kunden är över 80 och sjuk låter det osannolikt att avtalet inte redan makulerats om kunden velat det.

Men i Malin Kvists kontakter med företaget har hon enbart fått som svar att hennes mamma missat sin ångerperiod på 14 dagar. I stället har påminnelsefakturor skickats ut.

Företaget Increment Security Group Gothia AB blev mellan oktober 2017 och december 2018 anmäld 145 gånger till Konsumentverket.

Under 2020 har Konsumentverket fått in ytterligare 50 anmälningar mot uSecurity och 40 mot ISGG. En av metoderna som Patent- och marknadsdomstolen reagerade på var att företaget ringt upp äldre personer trots att de är registrerade i Nix-registret.

Så här säger Konsumentverkets presschef Hans Lundin om metoden:

– Det är en överträdelse mot marknadsföringslagen. Företagare är skyldiga att först kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i Nix-registret innan man ringer i försäljningssyfte.

Malins mamma var registrerad i Nix-registret.

– Angående Nix så får vi ringa samtal till befintliga kunder. Även kunder som på något sätt gett sitt medgivande till att bli uppringda. Utan att kunna se fallet vet jag inte under vilken kategori just denna kund ryms. Men vi ringer inte ”kalla” samtal till de som är registrerade i Nix-registret, svarar Magnus Björkman.

Konsumentverket ser över klagomålen kring ISGG.

– Vi granskar just nu de anmälningar som kommit in mot bolaget. Sedan får en bedömning göras om marknadsföringen kan anses vara en överträdelse mot förbudet i den tidigare domen. Skulle det visa sig vara fallet så kan KO (Konsumentombudsmannen) gå till domstol för att begära att vitet, som domen är förenad med, döms ut, säger Hans Lundin.

Magnus Björkman säger så här om anmälningarna:

– Vi har 30 000 kunder i Sverige inklusive abonnemangskunder och gör varje månad 10 000-20 000 utskick av välkomstbrev, orderbekräftelser, fakturor och liknande. Självklart händer det att det blir fel i vår hantering någonstans någon gång.

– Vi har ändrat om i organisationen för att få ner antalet missnöjda kunder och det tycker jag att vi har lyckats med. Vi värdesätter våra kunder och de kommer alltid i första hand. I majoriteten av de fall där vi har gjort fel får kunden förutom en ursäkt även någon form av kompensation av oss. Detta gäller självklart de fall där kunden kontaktar oss och påpekar misstaget, inte där man väljer att anmäla oss och hoppas att vi på något magiskt sätt ska veta det.

Han uppmanar de som är fortsatt missnöjda efter att ha kontaktat kundtjänst att vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här