Udda cykeltaxi gjorde succé i Ullared

Det finns än så länge bara en enda prototyp i världen av Quicab. Den sexhjuliga elcykeln med plats för två passagerare. Och i tre veckor fick besökare i Ullared chansen att åka med.

ANNONS
|

Anders Laurén trampar sig lätt över Rådhustorget, vidare över kullerstenarna på Storgatan och ut på Tullbron, innan han lika lätt och smidigt vänder och cyklar samma väg tillbaka.

De nyfikna blickarna från andra trafikanter är många och Quicaben sticker ut, inte bara i Falkenberg utan även i Göteborg där den vanligtvis håller till.

Quicab är utvecklad av företaget Addvelo som drivs av Eric Zinn. Tack vare Anders Laurén ingicks ett samarbete med Gekås och i tre veckor i juli fick folk chansen att åka cykeltaxi mellan varuhuset och campingen.

– Vi körde tre veckor i juli så det blev väl närmare 130 mil på cykel, skrattar Anders Laurén när han visar upp taxin som snart ska tillbaka till Göteborg.

ANNONS

Efter att ha fått syn på cykeln på nätet blev han intresserad av att erbjuda cykelturer i Falkenberg.

Inledde samarbete med Gekås Ullared

– Jag låg på Gekås redan innan jul om den här idén och när vi väl fick klartecken från Boris (Lennerhov, vd Gekås) så var det bara att köra igång, säger Anders.

Och responsen från kunderna har varit överväldigande.

– Alla som har åkt med har varit helt lyriska efteråt. Jag körde två 15-åriga tjejer som sa efteråt att: ”vi kändes oss som två prinsessor”. Och en man som åkte med sa att jag hade gjort hans resa till Ullared värt besöket. Uppskattningen har verkligen varit det bästa med alltihop, det går inte att sätt ord på hur kul det känns.

– Anders hörde av sig och ville undersöka intresset för Quicaben i Falkenberg. Annars har den bara varit på kortare demonstrationer eller körts i Göteborg, säger Eric Zinn, vd på Addvelo.

Han har själv ett stort cykelintresse och kör vanligtvis velomobil (en trehjulig cykel som påminner om en mindre racerbil). Inspiration till Quicab fick han från företag som DHL och Schenker som länge använt sig av cykelbud.

Smidigare än traditionella cykeltaxis

– De kommer oftast fram på gator där det blir svårt med skåpbil. Och vi tänkte att kan man köra paket snabbt måste det gå att köra människor snabbt. Största fördelen med Quicab är att det är första cykeltaxin som passar på vanliga cykelvägar. Oftast brukar de vara för breda vilket gör att de ändå fastnar i trafikköer.

ANNONS

Quicab har snart gjort sitt i Falkenberg för den här gången men Anders hoppas på att det inte var sista gången någonsin.

– Jag och Eric håller kontakten så får vi se vad som händer. Det är klart att för att köra den i stan så behövs det ju någon eller några som går in med pengar och finansierar. Men tänk att få ha fyra - fem stycken såna här under sommaren som sightseeingcyklar. Det hade varit perfekt, säger Anders.

ANNONS