Tyskt bombplan återskapas i Morup

Visserligen bara ett skelett, men ändå: Att ur äkta vrakrester återskapa ett tyskt bombplan, Heinkel He 111, är en exklusivitet. En smått unik historia.

ANNONS
|

I början av 2000-talet var Bengt Hermansson i Skogstorp ännu fjällguide vid Grövelsjön i Dalarna. Historieintresserad som han är, såg han till att få en del vrakrester från två tyska bombplan nedsläpade från fjällen, såväl vid svenska Grövelsjön som norska Engerdal i de norsksvenska gränstrakterna. Visserligen hårt åtgångna vrakrester, men nog så intressanta.

De båda bombplanen, av typen Heinkel He 111 med namn efter den tyske flygplanstillverkaren Ernst Heinkel, var en påminnelse om den nazityska ockupationen av Norge. Det ena planet hade tvingats gå ned i terrängen efter att ha förirrat sig på väg mot basen i Trondheim efter en bombräd under slaget om Narvik den 2 juni 1940.

ANNONS

– Dessutom kunde vi ta hand om resterna efter en störtad Heinkel 111:a i Sitasjaure i Norrbotten, påskjutet av engelskt jaktflyg efter en bombning i Narvikstrakten i maj 1940, säger Bengt Hermansson.

Och i Halland hade Bengt Hermansson kontakt med flygentusiasterna Sune Andersson i Varberg och Ingvar Johansson i Morup. De delade intresset för flyghistorien och krigshändelserna i vår närhet.

– Jag har varit helt gripen ända sedan mamma tog med mig ut hemma i Vare, så att vi nattetid kunde se hur de brittiska bombplanen gick längs kusten ner mot Tyskland 1944, säger Sune.

Nåväl, denna trio har sedan 2005 tagit sig an vrakresterna, långsamt sett till att foga ihop dem till ett plan. Först skedde arbetet i en maskinhall i Vare som tillhörde Sune Andersson. Men i början av förra året flyttade man projektet till Ingvar Johanssons nybyggda lokal i Morup, där den hamnat i anslutning till det lilla samtidsmuseet som också i hög grad är herrarnas verk: en utställning av föremål och öden från andra världskriget.

– De andra fyra planen är visserligen i bättre skick, men det här är faktiskt den femte Heinkel 111 som finns kvar i världen, säger Bengt Hermansson.

ANNONS

Flygplanstypen var ursprungligen avsedd för Lufthansas post- och passagerartrafik, men de tyska krigsherrarna såg planets möjligheter i strid. Cirka 7 000 sådana bombplan tillverkades, vanliga inte minst vid slaget om Storbritannien 1940. När Nazityskland äntligen besegrades, så avrustades landet och krigsutrustningen, även flygplanen, förstördes.

Därför är det en sällsynthet som står där ute i Morup. Arbetet ska långsamt gå vidare med att bland annat inreda planet, och på bakgården väntar också de ursprungliga och demolerade vingarna.

ANNONS