Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/12

Tydligt med tecken och tal

Att använda teckenspråk som stöd förstärker det talade ordet, främjar språkinlärningen och är dessutom himla skoj. Det tycker både pedagoger och barn på Vinbergs förskola.

På flera förskolor i kommunen används tecken som stöd i barngrupperna. Intresset för att lära sig teckna är stort bland pedagoger. Barnen visar stor nyfikenhet och lär snabbt in det nya sättet att uttrycka sig. Tecknen som används är samma som utgör det officiella teckenspråket som talas av döva och hörselskadade.

På Vinbergs förskola används tecken som stöd till talet sedan augusti.

– Det började med att vi hade barn med behov av tecken som stöd men det är bra för alla barn i barngruppen, säger Anette Olsson.

På förskolan går 18 barn i åldrarna ett till fem. På kort tid har de hunnit bygga upp ett stort ordförråd med tecken.

– Så här gör man ko, säger Elvin Svartmark och sätter pekfingrarna vid pannan så det ser ut som horn.

– Och så här gör man häst, fortsätter han och gör små galoppsteg med pek- och ringfingret.

På väggarna i lekrummet sitter bilder som visar tecken för olika färger, bokstäver och djur. Barnen visar tecknen för snigel, kanin och giraff. Några bokstaverar sina egna namn med tecken.

– Vi jobbar med veckans tecken och veckans bokstav som barnen lär sig, berättar Anette Olsson.

Precis som barnen sjunger sånger och ramsor de lär sig på förskolan hemma så visar barnen gärna nya tecken för föräldrar och syskon.

– Jag har lärt dem hur man tecknar ko, säger Sara Eriksson.

Pedagogerna på Vinbergs förskola har gått en kurs i tecken som stöd. Vid fyra tillfällen har specialpedagogen Ann-Sofie Pettersson besökt förskolan på kvällstid för att lära ut grunderna.

– Tecken som stöd är som att stryka under det viktigaste ordet i en text, säger hon.

Att visualisera det som sägs med hjälp av tecken förstärker budskapet. Ord kan vara ganska abstrakta medan tecken är visuella och tydliga. Det främjar språkinlärningen hos barn med hörselskada, barn med försenad tal- eller språkutveckling och barn från andra länder som inte lärt sig svenska ännu.

– För små barn kan det vara lättare att lära sig teckna än att lära sig prata. Mina egna barn kunde till exempel teckna bada innan de kunde säga ordet, säger Ann-Sofie Pettersson.

Egentligen passar tecken bra att använda i alla barngrupper. I en annars ganska högljudd miljö kan budskapet förstärkas utan att någon behöver höja rösten. Eller som Elvin Svartmark uttrycker sig:

– Nu behöver jag ju inte säga saker längre.

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här