Tvist om felaktigt fiskgaller – entreprenör vägrar betala 230 000

En tvist har blossat upp kring fiskgallret vid Hertings kraftstation. Tekniska brister har kostat stora belopp under åren och nu kräver kommunen entreprenören på reparationerna.

ANNONS
|

Gallret, som är 40 meter brett och drygt två meter högt, ska se till att både fisk och drivgods får en säker passage förbi kraftverket. Men redan vid slutbesiktningen 2013 konstaterades flera tekniska fel som besiktningsmannen ansåg var entreprenörens sak att åtgärda.

Men problemen blev till en följetong och de senaste åren har korrespondensen mellan kommunen och entreprenören TMS Engineering utvecklats till en segdragen tvist. Nyligen bestred bolaget en faktura från kommunen på närmare 230 000 kronor.

– Vi har lagt väldigt mycket tid och energi på att få ordning på detta, säger driftingenjör Karl Göran Olofsson på Falkenbergs Energi.

ANNONS

Enligt kommunen handlar frågan om rad viktiga funktioner som har fungerat illa. Dels har en klafflucka inte fungerat som den ska. Vid två tillfällen har drivved fastnat i luckan vilket har medfört produktionsstörningar och falska larm. Dels har gallrets mekaniska rensfunktion, som ska borsta bort skräp som fastnar i gallret, inte hållit måttet. Även det har lett till lägre elproduktion överlag och flera störande produktionsstopp. Därutöver menar kommunen att entreprenören aldrig lämnade över de så kallade relationsritningarna vilket försvårar arbetet med gallret i framtiden.

För att komma till rätta med problemen har kommunen bland annat tvingats att torrlägga kanalen i omgångar.

– Det har påverkat produktionen negativt. Vi har tittat på det här två-tre år i rad och har då varit tvungna att torrlägga kanalen.

Exakt hur mycket pengar som problemen har kostat kommunen under åren har Karl Göran Olofsson dock svårt att uppskatta. Men en torrläggning av kanalen gör inte bara att 10 000 kilowattimmar per dag går om intet. Det innebär även ett omfattande ingrepp för fiskvandringen.

– Man vill ha kanalen torrlagd under så kort tid som möjligt och under en tid då det är så liten fiskvandring som möjligt, säger Karl Göran Olofsson som dock inte tror att problemen har drabbat fiskvandringen i någon större omfattning.

ANNONS

När TMS Engineering under fjolåret inte återkopplade med en skriftlig tidsplan för reparationerna vände sig kommunen till ett annat bolag. Notan skickades dock till TMS.

– Nu har vi åtgärdat problemen och som det verkar så fungerar det nu tillfredsställande. Men relationsritningarna har vi fortfarande inte fått, säger Karl Göran Olofsson.

Tvisten ett faktum och frågan om vem som ska bekosta reparationerna kan mycket väl komma att avgöras i en rättssal även om ingen av parterna vill gå händelserna i förväg.

Tomas Sahlin på TMS Engineering delar inte alls kommunens historiebeskrivning.

– Jag är extremt besviken. Förutsättningarna förändrades under projektets gång. Specifikationerna var fel redan från början, säger han om projektet som för hans firmas del innebar ett kontrakt värt närmare 3,5 miljoner kronor.

Kommunens kostnader för att ha anlitat ett annat bolag tänker han inte betala.

– Vi blev uteslutna. Vi fick inte komma dit och åtgärda problemen trots att det fanns tid kvar. Tidsplanen hade vi lagt klar från början, säger Tomas Sahlin som även menar att relationsritningarna har skickats över till kommunen.

– Vi har dessutom en motsvarande fordran på Falkenbergs kommun som de har bestridit, säger han och syftar på en faktura på 291 000 kronor för åtgärder som TMS ska ha utfört under 2015.

ANNONS
ANNONS