Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/11

Snurrande leksak säljer slut i butikerna

Ett avslappningshjälpmedel som kan höja koncentrationsnivån eller en rolig leksak? Fidget spinner, en slags snurra av kullager har snurrat sig in i skolans värld.

Ursprungligen skapades fidget spinner som ett hjälpmedel för personer med diagnoser och koncentrationssvårigheter men tjusningen med den lilla snurran har spritt sig. I dag har leksaken blivit riktigt populär på skolgårdar, hemma och med kompisar. I olika material, färger och prisklasser, har intresset snabbt vuxit fram på exempelvis Hjortsbergsskolan i Falkenberg.
– Det har varit mycket med dem den senaste månaden så vi tog ett beslut om att eleverna inte får ha med dem till skolan. Vi tycker att den klassas som en leksak, och leksaker har man hemma. Det finns andra pedagogiska hjälpmedel som specialpedagoger har tagit fram, säger Mikael Ericsson, resurslärare för årskurs 5, Hjortsbergsskolan.



Om det är bra att snurra, eller spinna under lektionstid råder det delade meningar om. Enligt femteklassarna Anton Carrefors, Ella Segermalm, Theodor Koch och Tindra Släryd, är det ett sätt att stressa av på.
– Förr brukade jag spinna varje dag men sen gick den sönder. Nu får jag låna min syrras och gör det mest innan jag ska gå och lägga mig, säger Anton Carrefors. 
Över hälften av eleverna i 5A på Hjortsbergsskolan har en fidget spinner. De flesta introducerades till den av en kompis, eller i klipp på Youtube. Och förutom själva avslappningsdelen går det att tricksa, tävla och till och med bygga sin egen. 

Innan den snurrande leksaken trendade på Hjortsbergsskolan hade eleverna hittat på hemmagjorda alternativ för att minska stressen. Genom att blanda ihop mjöl, majsstärkelse eller lera med vatten och hälla i det i en ballong kunde de på så sätt skapa sig en stressboll som också blev väldigt poppis att ha med sig under skoltid.
– Om man har lite svårt att sitta still och måste pilla med någonting så är både fidget spinner och stressballonger bra tycker jag. Det kan man göra när man läser eller tittar på film. Men vi får inte ha sånt i skolan längre, säger Tindra Släryd.
Också i Varberg har leksaken haft ett uppsving, men enligt Fredrik Donaldson, rektor för F-4 på Påskbergsskolan har trenden svalnat.
– Jag skulle inte säga att vi har drabbats av någon trend eller behövt sätta något förbud. Det har inte stört undervisningen, eller orsakat osämja bland eleverna, säger han. 
Daniel Frantzich, som jobbat på Lekia fyndmagasinet i Varberg i 15 år har aldrig sett något liknande när det kommer till leksakstrender.
– Vi säljer ungefär 100 stycken om dagen. Från att vi började sälja dem för tre veckor sedan har försäljningen minskat lite, men jag tror att trenden kommer hålla i sig en bit in på nästa skoltermin, säger han.

Han är tveksam till att den snurrande leksaken bara används som en slags stressboll av barnen, och tror att de mest tycker att det är kul grej att leka med.
– Första gången jag såg en fidget spinner så trodde jag väl inte jättemycket på den, men det är en rätt häftig känsla att den kan snurra i två minuter. Jag tror att ungarna gillar det, säger han. 
Precis som för Lekia i Varberg har snurran blivit en storsäljare för Fynda i Falkenberg. Viktor Edvall, ansvarig för leksaksavdelningen, tror att intresset blivit ännu större på grund av att leksaken var svår att få tag i från början. 
– För tre månader sedan började folk fråga efter den. När vi väl fick in den så sålde vi slut direkt, säger han