FÖRHOPPNINGSFULL. Per Svensson (S) tror att det nya torget kan bidra till att fler personer rör sig i området.
FÖRHOPPNINGSFULL. Per Svensson (S) tror att det nya torget kan bidra till att fler personer rör sig i området.

(S) vill skapa nytt torg på Nygatan

Ett nytt torg kan bli verklighet i Falkenberg. Området mellan nuvarande Intersport och rådhuset kan stängas för biltrafik och få namnet Rådhusplatsen.

ANNONS
|

– Vi i S har tidigare drivit att hela Nygatan ska vara gågata hela vägen men nu har vi kommit fram till att det största problemet är genomfartstrafiken till Stortorget.

Per Svensson (S), oppositionsråd i Falkenberg, lämnade under fredagen in en motion till kommunfullmäktige om att skapa ett helt nytt torg i Falkenberg. Han berättar tanken är att stänga av möjligheten att ta sig med bil direkt från Sandgatan till Stortorget.

– Istället ska vi skapa ett nytt mindre torg mellan Rådhuset och nuvarande Intersport. På så sätt minskar vi trafiken på Nygatan och skapar en ny samlingsplats för möten, handel och kultur.

ANNONS

Per Svensson (S) säger att förslaget är en kompromiss för att försöka komma bort från diskussionen om en gågata och i stället få en lösning där affärerna får ha kvar sina parkeringar samtidigt som det blir en bättre miljö för besökare.

– Jag är själv småbarnsförälder och har pratat med många familjer som inte gärna vill vara på den här gatan. Det är mycket snabb trafik där bilarna sällan håller hastighetsgränserna.

Namnet på det nya torget föreslås bli Rådhusplatsen och Per Svensson (S) ser egentligen inga negativa effekter om förslaget blir verklighet.

– Syftet är att vi vill leda trafiken runt Nygatan och att man ska köra Holgersgatan i stället för att gena. Om man ska välja den här vägen så ska det vara för att parkera och besöka butiker. Annars ska man köra runt.

Utöver trafikförbudet vill Socialdemokraterna också investera i det nya torgets utseende.

– Vi har diskuterat en mindre scen och det måste göras plats för handel och kultur och mänskliga möten. Här finns redan i dag plantering och platsen tycker många är ganska trevlig.

Henrik Olsson, utvecklingsledare för stadskärnan i Falkenberg, tycker det är bra att politiker kommer med förslag. Men samtidigt betonar han vikten av att föra en dialog mellan kommunen, handeln och fastighetsägarna.

ANNONS

– Vi ska gå runt i staden och se vilka utbud och upplevelser vi vill ha tillsammans. Först då har vi ett svar på om det är ett bra förslag eller inte. Vi måste först skapa en gemensam målbild för att sedan kunna nå fram till målet.

Samtidigt menar Henrik Olsson att ett förbud mot biltrafik generellt sett inte löser några problem.

– Vi måste planera för alternativen och inte mot bilen. Vi ska skapa attraktiva platser först och ta reda på vad vi vill göra med platsen. Sedan ska vi planera för lokaltrafik, cykel och gång.

ANNONS