Räddande öl för Falkenberg

Nog är misstagen framgångens moder. Ulf Mazur, tidigare försäljningsdirektör på Falcon, berättar dryckeshistorien om hur bryggeriet räddades kvar i Falkenberg.

ANNONS
|

Han föreläser gärna om hur man i praktiken får medarbetare att våga och göra mer, via idén om ”tabbekvoten”, ett uttryck som mötte honom när han som ung trainee kallades in till Stefan Elving, vd för Falcon, som då på 1980-talet var huvudägt av Unilever i Sverige.

– Och från och med nu bär du alltid med dig en ryggsäck, sa Elving.

– Va? undrade unge Ulf.

Det var en bildlig ryggsäck Elving talade om, en ryggsäck välfylld med tabbar, misstag, som varje anställd frikostigt kunde använda sig av. Elving var av uppfattningen att en riklig mängd misstag, en tabbekvot, befordrade kreativiteten. Det gällde att våga, vilket då också präglade Falcon.

ANNONS

Därmed till Mazurs historia om vad som bidrog till att Falkenberg kunde behålla sitt bryggeri när Pripps och Falcon slogs ihop av ägaren Carlsberg 2001.

– Vi hade 1998 lanserat ett öl, Millennium, som var en blandning av 90 procent öl och 10 procent apelsinjuice. Det var fantastiskt gott och det skulle varje halvår fram till millennieskiftet följas av ytterligare tre öl med annan fruktig smaksättning.

– Men en av de första köparna på krogen hade slängt ölglaset rakt i väggen och förklarat det odrickbart. Vi förstod ingenting.

– Vi hade själva provsmakat drycken under bästa förhållande, med kylskåpstemperatur på några grader. Vad vi missade var att öldrickarna gärna stod med burken i handen en stund och därmed värmde den till kanske 25 grader eller lät den stå framme tills den nådde rumstemperatur. Då smakade det bedrövligt, minns Mazur.

Det var ett misstag, en gigantisk tabbe, och drycken försvann snabbt från marknaden.

– Dessutom blev vi 1998 överrumplade av Pripps som lanserade ett nytt öl, Blågul, som raskt tog 16 procent av marknaden och sålde i miljoner liter, minns Ulf Mazur.

Prippssuccén var slående: en burk med lite retrokänsla, gula kronor på blå botten, ett starköl med lågt pris och en alkoholhalt på 5,2 procent.

ANNONS

Där stod Falcon, omsprungna och överrumplade, men i alla fall med analysen att Pripps skulle mötas med samma vapen.

– Vi skapade alltså en retroburk i grått, med enbart texten STARKÖL som såg ut att vara skriven med en gammaldags dymoapparat. Vi höjde alkoholhalten till 5,3 procent och la oss tioöringen under Pripps Blågul i pris, berättar Ulf Mazur.

Men problemet var att Systembolaget sa nej. Utifrån sin monopolställning kunde Systembolaget konstatera att det nya ölet inte tillförde sortimentet någonting; Pripps hade ju redan lanserat sitt.

Och det var då som man på Falcon kom ihåg sitt Millennium, det som var utblandat med apelsinjuice och som skulle följas av ytterligare ett med björnbärstillsats, men som avbrutits såsom ett hopplöst fiasko.

– Vi hade utlovat en fortsättning på det ölet, och därmed hade vi också en öppen plats bokad hos Systembolaget. Med en påhittig argumentation fick vi i dess ställe in det nya starkölet på Systembolaget, försett med tilläggstexten Millennium, säger Ulf Mazur.

Misslyckandet höll alltså en väg öppen för framgången.

– Vi hoppades sälja en miljon liter det första året. Första året sålde vi 18 miljoner liter, säger Ulf Mazur.

Och just i det skedet, 2000-2001, började diskussionerna om det var Prippsbryggeriet i Göteborg eller Falconbryggeriet i Falkenberg som skulle läggas ner.

ANNONS

– I den diskussionen gick Falkenberg in med stärkt självförtroende. En succé på 18 miljoner liter öl bidrog till att ägarna valde att behålla bryggeriet här, anser Ulf Mazur.

Därmed är historien berättad om fiaskot som framgångens morsa.

BAKGRUND: Bryggeriet i Falkenberg

När Pripps och Falcon år 2000 hamnade i samma företag, majoritetsägt av danska Carlsberg, så väntade rationaliseringar.

Tre svenska bryggerier blev snart ett efter att först bryggeriet i Göteborg och sedan bryggeriet i Bromma lades ner. Kvar blev Carlsberg i Falkenberg, med i dag 500 anställda.

Ulf Mazurs historia är en del av sanningen, men det fanns också andra skäl till att Falkenberg drog längsta strået, som till exempel att det fanns bättre utbyggnadsmöjligheter i Falkenberg och att det var lättare och förmodligen till högre pris att avyttra bryggerifastigheten i Göteborg.

Systembolaget säljer alltjämt 3,3 miljoner liter per år av starkölet Millennium, om än i något förändrat skick.

ANNONS