Grön och skön. Peter Goos med sin Plymouth Cuda Cab 70 utanför Dalhems bildelar i Vessigebro som hjälpt till med att skaffa fram reservdelar.
Grön och skön. Peter Goos med sin Plymouth Cuda Cab 70 utanför Dalhems bildelar i Vessigebro som hjälpt till med att skaffa fram reservdelar.

Peter Goos älskar att helrenovera bilar

– Har man stått tretusen timmar i garaget är det jättekul att få en dunk i ryggen. Peter Goos, född och uppvuxen i Falkenberg, har flera gånger fått pris för sina bilrenoveringar.

ANNONS
|

Wheels & Wings har han deltagit i nästan varje år sedan starten i Varberg.

– En fantastisk folkfest och då passar jag på att hälsa på släkt och vänner. Jag tycker faktiskt att det blev bättre när man flyttade till Falkenberg.

Peter Goos bor numera med familjen i Ronneby. Han lämnade Falkenberg efter lumpen och arbetar som teknisk officer i försvaret. På grund av nedläggningar har det blivit en del flyttar. Men bilintresset har följt med.

– Jag släpade hem den första när jag var fjorton år. Grannen uppe i Hallandsskogarna hade en gammal Opel Kapitän 57:a. När man var ung sökte man efter något att göra för att må väl. Många hittar idrotten men för mig blev det att hålla på med teknik.

ANNONS

Att renovera bilar har blivit en hobby som tar nästan all ledig tid. Till Wheels & Wings har han med sig en Plymouth Cuda från 1970.

– Detta är min sjunde helrenovering. Ibland tar det uppåt fyra år. Denna var jätterostig och jag har tagit isär varenda skruv och bytt huvuddelen av plåten. När man är klar blir bilen i stort sett som ny, ibland lite finare än originalet.

Varför en Plymouth Cuda Cab den här gången?

– Jag vill gärna ha cabrioletter och tycker att svenska somrar ska avnjutas i en cab.

Peter har flera gånger fått priser för sina renoveringar. 2007 fick han till exempel utmärkelsen Sveriges snyggaste bil av läsarna i en motortidning. Då var det en Pontiac Firebird Cab från 1968 som fräschats upp.

Även hans Plymouth Cuda Cab har uppmärksammats. Före Wheels & Wings har den varit med på tre utställningar och belönats på samtliga. Vid bedömningen på motorbanan i Ljungby blev det däremot igen ny utmärkelse.

– Jag åker till min lilla verkstad nästan varje dag. När man står och tittar på alla fantastiska bilar under Wheels & Wings inser man att man inte är ensam om att lägga ner mycket tid på det här. Då är det jättekul och smickrande att få en bra bedömning.

ANNONS

Tillverkningsår: 1970.

Motorstorlek: 383 kubiktum.

Växellåda: Fyrväxlad manuell.

Antal tillverkade: 500 stycken, varav 68 tillverkade med 383 och manuell växellåda. ”Den var sällsynt redan när den var ny och har blivit lite ikonförklarad. Hur många exemplar som finns i dag vet jag inte, men man brukar säga att ungefär tio procent sparas”, förklarar Peter Goos.

Kuriosa: Växelspaken har en speciell utformning med så kallat pistolgrip (ser alltså ut som en pistolkolv).

ANNONS