Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Skolchef Stigert Pettersson tittar på olika scenarier för hur barn- och utbildningsförvaltningen ska fungera. Bild: Ola Folkesson

Personalbrist gör att kommunen bryter mot skollagen

Barn till föräldralediga och arbetssökande ska inte komma till Falkenbergs förskolor, det beslutade barn- och utbildningsförvaltning häromdagen. Men beslutet är i strid med skollagen.

Skollagen ger barn till föräldralediga och arbetssökande rätt till plats på förskola 15 timmar per vecka. Sedan i onsdags är beskedet från kommunen att dessa barn ska stanna hemma på grund av personalbrist på förskolorna.

Beslutet bryter mot skollagen, som inte ger någon möjlighet att göra skillnad på barns rätt till att gå på förskola.

– Det har inte skett några förändringar i regelverket kring rätten till förskola. Utifrån skolans författningar finns det i dagsläget ingen möjlighet att begränsa rätten till förskola för vissa barn, säger Julia von Platen på Skolverkets upplysningstjänst.

Beslutet togs utifrån ett "force majeure"-perspektiv.

- Vi såg en tyngd i verksamheten att klara uppdraget och då vill vi prioritera föräldrar som arbetar. Vi tänkte på det övergripande syftet med förskolan och hur vi skulle uppfylla det, säger kommunens skolchef Stigert Pettersson.

Regeringen arbetar med att ta fram en lag som möjliggör barnomsorg för barn vars föräldrar har samhällsviktiga arbetsuppgifter, om förskolor skulle behöva stänga, men i nuläget finns inte någon sådan.

I Falkenberg arbetar barn- och utbildningsförvaltningen med olika scenarier om hur verksamheten ska kunna bedrivas vid olika grader av frånvaro och ser över beredskapsplaner.

- Vi har en väldigt stor frånvaro bland förskolebarnen nu, mellan 50 och 80 procent. Det är mycket personal som är frånvarande också. Det är ett ansträngt läge, vi möter stor oro och flera frågor, säger Stigert Pettersson.

Förvaltningens ambition är att hålla förskoleverksamheten öppen så mycket som möjligt, men tittar också på alternativ med samordning mellan förskolor om det skulle behövas.

Bella Ghazaryan, undervisningsråd på Skolverket säger att det speciella läget som råder ger ett handlingsutrymme att på olika sätt hantera situationer som kan uppkomma.

– Varje huvudman måste göra en bedömning av situationen vid den enskilda förskolan och skolan för att kunna avgöra vilka åtgärder som är mest lämpliga i just deras fall. Det är viktigt att de åtgärder som vidtas innebär rimliga avvägningar och tillgodoser barns och elevers rättigheter, säger hon.

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här