Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Farsen på Vallarna 2019. Till årets inställda föreställning har det sålts cirka 20 000 biljetter som köparna erbjuds att använda nästa år. Bild: Mårten Samuelson
Farsen på Vallarna 2019. Till årets inställda föreställning har det sålts cirka 20 000 biljetter som köparna erbjuds att använda nästa år. Bild: Mårten Samuelson

Nytt beslut från ARN går emot 2entertain

Ett nytt beslut från Allmänna Reklamationsnämnden sätter press på 2entertain i frågan om återbetalning vid inställda evenemang. Beslutet säger att force majeure-villkoret är oskäligt mot konsument och inte gäller.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tog i veckan fyra vägledande beslut i ärenden där evenemang har ställts in på grund av coronaviruset. I besluten tar ARN ställning till om konsumenterna har rätt till återbetalning.

Nämnden har tidigare konstaterat att en grundläggande princip i svensk rätt är att avtal ska hållas. Att företag som sålt en vara eller en tjänst inte har rätt till betalning om man inte levererar den.

”Den principen gäller även för parterna i nu aktuella fall och det är också där ARN tar avstamp, avtal ska som utgångspunkt alltid hållas”, säger ARN:s chef Marcus Isgren i ett pressmeddelande.

Avtalsvillkor

Företag har invänt att konsumenterna accepterat avtalsvillkor som innebär att företagen har rätt att behålla pengarna vid händelser utanför företagens kontroll (force majeure). Enligt ARN är det fullt möjligt att avtala om detta och utgångspunkten är att ett sådant avtalsvillkor är giltigt.

Samtidigt konstateras att ett sådant villkor kan vara oskäligt mot en konsument och ska då enligt svensk rätt jämkas eller till och med helt lämnas utan avseende.

Kan ifrågasättas

”Att ett avtalsvillkor lägger hela risken för att ett evenemang måste ställas in på konsumenten gör att villkorets skälighet kan ifrågasättas. Om villkoret dessutom är ensidigt dikterat av ett vinstdrivande bolag och innebär att konsumenten förlorar en stor summa pengar framstår villkoret som oskäligt och ska lämnas utan avseende”, förklarar Marcus Isgren.

Ett av ärendena handlar om en man som köpt biljetter till GES föreställning ”Stanna världen en stund” på Gothia Towers Theater i Göteborg där 2entertain är medarrangör.

– Krall Entertainment är huvudarrangör och fick beslutet i det här fallet, vi är bara med på tio procent. Men det är ändå oroande att de dömer så olika, kommenterar Bosse Andersson, producent på 2entertain som hävdar att man följt ARN:s tidigare rekommendation.

Tvetydiga beslut

Företaget har kritiserats för att inte betala tillbaka pengar utan istället erbjuda ett senare datum alternativt få värdekuponger till något annat evenemang. Man hänvisar till man inte styr över regeringens beslut och förlorar massor av pengar även om man får tillbaka en del genom statligt stöd.

– Det är ju tuffa tider totalt sett för oss i underhållningsbranschen när vi har noll inkomster och inte vet när detta tar slut. Vi är så ovana vid såna här situationer och det blir inte enklare när ARN skickar motstridiga beslut. Nu måste vi analysera detta tillsammans med branschen och bestämma oss för hur vi ska gå vidare, säger Bosse Andersson.

LÄS MER: ARN: Betala tillbaka biljettpengarna!

LÄS MER: ”2entertain följer ARN:s rekommendation”

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

Superlokalt - här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här