Majoriteten av elever och lärare positiva till distansundervisning

Elever och lärare på Falkenbergs gymnasieskola har fått tycka till om vårens distansundervisning. Underlaget kan komma till användning om distansundervisning blir aktuellt på nytt.

ANNONS
LocationFalkenberg||

Fredrik Håkansson arbetar som utvecklare inom it och lärande på barn- och utbildningsförvaltningen. Han är den som fått utvärdera enkätsvaren från undersökningen.

— Det blev en tydlig polarisering. Antingen tycker man om det eller inte och antingen gick det bättre eller sämre med studierna, beskriver Fredrik Håkansson.

Närmare 100 lärare och drygt 420 elever från Falkenbergs gymnasieskola medverkade i enkätundersökningen om distansundervisning. Eleverna som medverkade gick i årskurs ett och två under vårterminen.

Enligt enkäten upplevde 55 procent av eleverna att det fungerade bra att studera hemifrån. 31 procent av eleverna ansåg att det fungerade mindre bra med distansstudier och 15 procent av eleverna ansåg att det fungerade dåligt.

ANNONS

Fördelarna med distansstudier ansågs vara flera. Elever kände sig mer utvilade eftersom de sparade restid till- och från skolan, man upplevde det som lättare att koncentrera sig på hemmaplan och man upplevde mindre stress.

— Många tyckte man presterade bättre, säger Fredrik Håkansson.

Nackdelarna med distansundervisning ansågs bland annat vara motivationsbrist, svårigheter att fokusera och brist på social kontakt.

— I många fall upplevde elever att det var jobbigt att ställa frågor i helklass. I ett klassrum kan man ta det enskilt med läraren, men på distans var det svårare att få tid till den individuella hjälpen, förklarar Fredrik Håkansson.

"Utvecklingspotentialen är framförallt ett gemensamt regelverk”

Bland lärarna ansåg 76 procent att distansundervisningen fungerade bra. 23 procent ansåg att den fungerade mindre bra och en procent ansåg att det fungerat dåligt.

— Utvecklingspotentialen är framförallt ett gemensamt regelverk, det efterfrågas av många lärare. Oavsett digital kompetens blev man osäker och ville ha något att förhålla sig till, säger Fredrik Håkansson.

Resultatet i utvärderingen kan komma till nytta om det skulle bli distansundervisning på nytt. Det menar Stigert Pettersson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen. Bland annat kunde det upplevas som svårt att upprätthålla närvaro och kvalitet i vissa moment.

– Som elev kan man logga in, men det är inget kvitto på att man är aktiv. Så det skulle till exempel kunna vara att man lägger in moment för en aktiv kontroll på närvaro under lektionerna, säger han.

ANNONS
ANNONS