Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/15

Madeleine Svendsen besöker Gekås flera gånger i veckan

– När jag var liten sa jag till min mamma att jag ville bo på Gekås.
Madeleine Svendsen har så gott som uppnått sitt mål. Hon tillbringar flera dagar i veckan på varuhuset.

Besökare på Gekås har säkert sett den målmedvetna kunden bakom en välfylld kundvagn med telefonen i ena handen och block och penna i den andra. Madeleine Svendsen hittar i varuhusets olika delar som om det vore hennes egen ficka. Hon har öga för allt som är nytt och vet precis vad som säljer och vad som inte är lika intressant.

Bor ett stenkast från varuhuset

Madeleine Svendsen har gjort det till sin uppgift att hjälpa kunder från när och fjärran att uppfylla sina shoppingdrömmar på Gekås. Speciellt i pandemitid är det många som inte själva vågar eller kan åka till Ullared. Då ställer Madeleine Svendsen upp som köphjälp.

Hon bor ett stenkast från varuhuset. Från början var det hennes man som tog på sig uppgiften att köpa varor åt kunder som inte kunde ta sig till Ullared.

– När jag blev arbetslös föreslog han att jag skulle ta över. Nu har jag mer än fullt upp, säger Madeleine Svendsen.

”Otroligt välorganiserad”

Hon har alltid arbetat inom service och handel. Att shoppa åt andra är en relativt ny uppgift. I september satte hon igång på allvar och hon har skaffat sig en teknik som gör att hon kan förse alla olika kunder med rätt varor.

– Jag är otroligt välorganiserad, förklarar hon medan hon kilar mellan olika hyllor på herravdelningen. En kund har önskat en orange tröja, men dessvärre finns den vara kvar i svart. Madeleine kommunicerar med kunden och får besked om att hon kan välja en annan färg.

Under besöken på varuhuset fotograferar hon olika varor och håller sina cirka 900 följare uppdaterade om vad som finns. Den som vill ha köphjälp måste vara på alerten och kunna swisha innan Madelene ställer sig i kassakön.

– Det brukar fungera jättebra. Varje kund får ett eget kvitto som följer med paketet. Det knepiga är när det är utländska kunder. Då fungerar inte swish. Då får jag hålla på varorna tills pengarna kommit in.

Det händer att en kund beställer en hel servis

Kunderna finns runt om i landet och även i Norge och Skottland. Det är till allra största delen kvinnor som vill ha hjälp. Dessa hittar Madeleine via en grupp på Facebook och de mest efterfrågade varorna finns på dam- och barnavdelningen och bland småprylarna. Minst efterfrågan är det på prylar från sportavdelningen.

– Det händer att en kund beställer en hel servis. Det kostar ju en del att skicka ett sådant paket, men kunderna tycker att det är värt det.

Tar betalt för varje köp

Madeleine Svendsen tar betalt för varje köp och håller på att starta ett eget företag. Hon stortrivs med sitt uppdrag och tillbringar flera dagar i veckan på varuhuset och åtskilliga timmar i hemmet med att sortera och paketera.

– Jag älskar att hjälpa andra och göra människor glada. Jag får väldigt mycket uppskattning för detta.

– Det är inte bara som ett jobb för mig. Jag få kontakt med många människor och flera av dem har jag faktiskt träffat i verkligheten.

Vad säger Gekås om Madeleine Svendsens framfart i butiken?

– Vi känner till vad hon gör, men det inget som ska förknippas med vår verksamhet, säger varuhusets nye vd Patrik Levin.

Fler nyheter om Falkenberg hittar du här

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här