Kända lokala företagare i ny bok

Flera företagare från Falkenbergs kommun förekommer i en ny bok. Det är föreläsaren och konsulten Eva Christianson Bloch, ursprungligen från Heberg, som skrivit boken Kundfokus.

ANNONS
|

Varför ger du och Ada Elmgart ut den här boken?

– Vi arbetar som föreläsare och utbildare i professionellt bemötande av kunder. Vi upplever att många vill ge bra service men har svårt då det inte finns stöd i organisationen. Det måste genomsyra hela verksamheten.

– Sedan har vi lång erfarenhet själva och det finns fortfarande väldigt mycket att göra. Det finns en stor utvecklingspotential om jag uttrycker mig diplomatiskt.

Ni vänder er till företag, vad får de för tips?

– Hur man ska förhålla sig till sina kunder. Det finns tre huvuddelar: kundinsikt, kundvärde och kundupplevelse. Att ha ett genuint intresse för kunden och ta reda på vilka som är problemen och behoven.

ANNONS

– Exempelvis när matkassen kom på nätet, till en början beställde kunden varor precis som när man handlade i vanlig btuik. Men efter ett tag tog man det ett steg längre och skapade färdiga matkassar. Vilka behov finns? Jo, spara tid och få hjälp med idéer. Då tog man fram recept som en del i att utveckla konceptet.

En del av boken består av intervjuer med flera kända företagare från Falkenbergs kommun, som exempelvis Per Stenström (Siaglass), Anders Nilsson (Falkenberg Strandbad) och Jan Wallberg (Gekås), varför?

– Jag är själv uppvuxen i Heberg och har ett sommarställe på Ringsegård (bosatt i Stockholm numera) och har haft viss kontakt med flera av dem tidigare. Jag upplever att de har bra kundfokus. Det är blandade branscher men vi har hittat en hel del gemensamma nämnare.

Vilka råd ger de?

– De ger bland annat tips om hur de jobbar, hur de tänker och vad de tror om framtidens kundmöten.

Vad tänker du kring framtidens kundmöten?

– Digitaliseringen påverkar oss jättemycket och många tror att personliga möten blir än mer avgörande. Vi tror och hoppas det i alla fall.

ANNONS