Strandbergs Buss kommer inte att köra skolbussen till hösten. Ägaren Henrik Strandberg tycker att upphandlingen kunde delats upp i flera mindre delar så att även små bussbolag kunnat hävda sig.
Strandbergs Buss kommer inte att köra skolbussen till hösten. Ägaren Henrik Strandberg tycker att upphandlingen kunde delats upp i flera mindre delar så att även små bussbolag kunnat hävda sig. Bild: Jonatan Bylars

"Kommunen sticker en kniv rakt in i ett öppet sår"

Strandbergs Buss lider hårt ekonomiskt av coronapandemin. Till hösten tappar lokala bussbolaget även skolskjutsen i Falkenberg. – Kommunen berättar att det kommer ett nytt stort bussbolag i form av Flexbuss, men nämner inte att ett lokalt bussbolag håller på att slås ut i andra änden, säger Henrik Strandberg, ägare till Strandbergs Buss.

ANNONS
|

Upphandlingen för skoltrafiken i Falkenbergs kommun är avgjord sedan nästan ett år tillbaka. Hallandstrafiken har gjort upphandlingen för skolbusstrafiken.

Lokala bussföretaget Strandbergs Buss, som kört senaste tio åren, förlorade och nu ska storföretaget Flexbuss ta över.

Flexbuss har 500 medarbetare och 300 fordon. Strandbergs Buss har åtta fordon och ett 20-tal anställda, inklusive pensionärer som hoppar in på timmar.

Så när upphandlingen inte enbart innehöll skolbuss, utan även innefattade en del linjetrafik i Falkenberg, var Strandbergs Buss chanslösa, enligt Henrik Strandberg.

– Skolkörningen hade inte blivit dyrare om upphandlingen delats upp på tre-fyra leverantörer istället för en stor.

ANNONS

– Linjetrafiken gör att mindre lokala entreprenörer sållas bort. Linjebussarna, som ska fungera som förstärkningstrafik, rullar någon timme på morgonen och någon på eftermiddagen. Våra bussar måste rulla i en högre frekvens för att det ska vara hållbart för ett litet företag, säger Henrik Strandberg.

LÄS MER: Hallandstrafiken: Vi har tagit hänsyn till mindre företag

När Bergkvara Buss vann skolkörningar i kommunen från 2007 fram till 2010 slogs lokala bussföretag som Långås Buss, Källsjö Buss, Slöinge Buss, Ljungby Buss och Vessigebro Buss ut och fick stänga.

Nu finns risken att Strandbergs Buss, som haft avtalet mellan 2010 och 2020, går samma öde till mötes när en stor aktör återigen kommer in på marknaden för skolbuss i Falkenberg.

Och skulle de få lokala bussbolag som är kvar stänga skulle det kunna uppkomma en situation där det kan bli svårt att få tag på en buss till en utflykt med företaget eller skolklassen.

– Vi vet inte om Flexbuss har en ambition att slå sig in på beställningsresor också. Men vi ska kämpa med näbbar och klor för att hålla oss kvar.

– När skolan slutar i juni har vi noll i inkomst. I vårt bolag har vi även SOS-resor och där har det varit noll kronor in sedan 15 mars och kommer vara så fortsatt. När det är noll på allt hade det varit skönt att veta att skolkörningarna drar igång igen i augusti, säger Henrik Strandberg.

ANNONS

Strandbergs Buss kör turistbussar utomlands, kör åt Falkenbergs FF och ordnar med resor till diverse teaterföreställningar. Men allt är inställt.

Som lokal företagare känner Henrik Strandberg inget stöd från näringslivsenheten. Han är kritisk mot kommunen som han tycker slår sig för bröstet när näringslivschefen Jan Melkersson med flera säger att de värnar lokala entreprenörer.

– Jag känner mig trampad på. Här sticker kommunen en kniv rakt in i ett öppet sår på oss. Å ena sidan säger de sig värna om lokala entreprenörer, men å andra sidan skiter de fullständigt i oss när det ska göras en upphandling som är så oerhört viktig för oss små bussbolag, säger Henrik Strandberg.

Enligt lagen om offentlig upphandling är det förbjudet att diskriminera ett företag för att företaget kommer från ett annat land eller en annan region eller en annan kommun.

Kommunen får inte välja ett företag bara för att företaget finns nära och verkar lokalt. Däremot är det fullt möjligt att dela upp och bryta isär en stor upphandling i mindre delar.

– Upphandlingsförfarandet som sådant är det inget fel på, det är en tävling. Men när upphandlingspaketet blir så stort att vi små lokala bolag inte kan vara med och räkna tycker jag att det blir fel. När man sätter in linjebussar som ska rulla på 15-20 procent av sin kapacitet kan vi inte vara med längre, säger Henrik Strandberg.

ANNONS

Jan Melkersson, näringslivschef i Falkenbergs kommun, säger att hans avdelning har ett uppdrag att göra det så bra som möjligt för alla att driva företag i Falkenberg.

– Sen finns det ett regelverk att förhålla sig till och om det görs regionala upphandlingar som paketeras så att det missgynnar små företag så tycker jag att det är olyckligt. Men det är inte så mycket vi kan göra åt det, säger han.

LÄS MER:Nya jobb när bussbolag flyttar till Falkenberg

LÄS MER:Kommunen säljer mark för två miljoner

ANNONS