Kommunanställda på kultur- och fritidsförvaltningen hjälpte till i omsorgen under pandemin

När vissa verksamheter i kommunen stängde, behövde andra extra hjälp. HN har pratat med bibliotekarien, fritidskonsulenten och projektledaren som bemannade omsorgen under pandemin.

ANNONS
|

Vad gör egentligen bibliotekarierna, fritidsledarna, samt Klitterbadets och museets personal när deras verksamheter håller stängt för allmänheten?

Frågan är ställd till förvaltningschefen Maria Sjödahl som berättar att det ser olika ut i olika verksamheter. På Klitterbadet har verksamheten kunna fortsätta eftersom bassängen är öppen för skolklasser. Elever som behövt mer träning i bassängen har även kunnat komma vid fler tider.

– I andra verksamheter har man lagt mer tid på planering och strategi, till exempel på biblioteket och museet. Det är ofta sådant som kommer i andra hand på grund av den löpande verksamheten, så det är positivt att det finns tid för det nu, säger Maria Sjödahl och fortsätter:

ANNONS

– Många verksamheter har fått växla ner i tempo, men vi har inte behövt stänga helt.

De kommunanställda som ryckte in i omsorgen

Samtidigt som en del förvaltningar växlat ned, har andra fått växla upp. Vård och omsorg har varit hårt prövat under pandemin och det har behövts många inblandade för att få samordningen och bemanningen att gå ihop.

En handfull tjänstemän inom kultur- och fritidsförvaltningen har vid olika tidpunkter under pandemin hjälpt till.

Fredrik Lööf är projektledare och samordnare för olika projekt på kultur och fritid. Innan sommaren anmälde han sitt intresse för att jobba inom förvaltningar som eftersökte hjälp. Kort inpå att Fredrik anmält intresse fick han ett samtal. Han hade tidigare erfarenhet av rekrytering och fick en plats på omsorgens bemanningsenhet.

– Jag förstod omgående behovet och vikten av hitta personal till omsorgen. Men jag slogs även av viljan att hjälpa till bland de som sökte.

– I arbetsintervjuer fick jag träffa sökande med olika bakgrund varje dag som inte bara sökte för att de behövde ett jobb, utan att de genuint ville hjälpa till där de kunde, säger Fredrik Lööf.

Hjälpte till i de stängda äldreboendenas mötesplatser

Bibliotekarien Christina Malmqvist har en liknande historia. Hon fick frågan av sin chef om hon och en kollega kunde hjälpa till i omsorgens bemanningsenhet.

ANNONS

– Jag tog emot ansökningar, tog referenser och bokade in intervjuer i ett par dagar. Sedan hade vi ytterligare ett par dagar av intervjuer. Det var inte så länge men det var en erfarenhet att se hur andra förvaltningar jobbar.

Hur gick tankarna när du fick frågan?

– Det kändes självklart. När man fick frågan var känslan att kan jag så ska jag. Jag är ju bibliotekarie, men omsorgen behövde verkligen hjälp. Det kändes viktigt att hjälpa till där hjälpen behövdes, säger Christina Malmqvist.

Jag tycker verkligen att de är hjältar.

Fritidskonsulenten Jörgen Sonemalm jobbar med att arrangera fritidsaktiviteter för personer som har beviljat LSS. I slutet av februari ställdes allt in. Sonemalm fick då frågan av dåvarande förvaltningschef om han kunde tänka sig arbetsleda en grupp frivilliga som ville hjälpta till i vården.

– Vi såg till att allt funkade vid mötesplatserna med plexiglas på äldreboendena. Spritade och gjorde i ordning inför varje besök, mötte upp anhöriga och var allmänt tillhands.

Hur var det?

– Det var väldigt kul att träffa alla frivilliga. Det var en blandad grupp med allt från unga i 18-tjugoårsåldern till äldre. Alla med en stark vilja att hjälpa till där de kunde, säger Jörgen Sonemalm.

Förvaltningschefen Maria Sjödahl berättar att hon känner en stolthet över att personal inom förvaltningen varit öppna för att helt byta arbetsplats under pandemin.

ANNONS

– Jag tycker verkligen att de är hjältar. Det är både modigt och givande att helt byta arbetsplats en tid, och det visar även på den samverkan vi haft mellan förvaltningarna i dessa tuffa tider.

ANNONS